ANALISIS PEMILIHAN MODA TRANSPORTASI BUS PATAS DAN KERETA API KORIDOR MALANG – SURABAYA MENGGUNAKAN METODE STATED PREFERENCE

Eldo Umbu Jati, Aji Suraji, Riman Riman

Abstract


With the Pandaan-Malang toll road that connects the city of Surabaya with the opening of the toll road, it influences the characteristic factors of mode selection, especially the travel time and distance of the two cities, Patas bus trips from Malang to Surabaya using goggle maps before the Pandaan-Malang toll road is inaugurated with distance 146 The journey takes 2 hours and 30 minutes, while the bus route after the toll road was inaugurated with a shorter distance of 95.4 km. The purpose of this research is to analyze people's behavior in terms of the characteristics of the mode users and the characteristics of the choice of modes of transportation between the bus and the train. Data collection was carried out by means of direct surveys on site. The analytical research method is a stated preference method using parameter estimation, namely regression. This study uses stated preferences because it only compares two modes, namely the bus and the train with one destination, namely from Malang City to Surabaya City. The results of the analysis obtained the binomial logit binary model of the difference in equations of buses and trains with a value of y = 0,15310+0,00017x.


Keywords


Mode selection; PATAS bus transportation and trains; Malang-Surabaya corridor; Stated preference method

Full Text:

PDF

References


Adhi, R. P. 2012. Preferensi Pemilihan Moda Dalam Pergerakan Penglaju Koridor Bogor-Jakarta Terkait Dengan Pemilihan Tempat Tinggal (Studi Kasus: Moda Bus AC Dan Moda KRL Ekspress). Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota. 23(1), 67-84.

Djoeddawi, A. H. S. N., Anwar, M. R., Kusumaningrum, R. 2014. Model Pemilihan Moda Antara Kereta Api Dan Bus Rute Makassar–Parepare Dengan Menggunakan Metode Stated Preference. Doctoral dissertation, Brawijaya University.

Fahmi, M., Umyati, U., Riyanto, B., Basuki, K. H. 2015. Pemodelan Pemilihan Moda Dengan Metode Stated Preference, Studi Kasus Perpindahan Dari Sepeda Motor Ke Brt Rute Semarang–Kendal. Jurnal Karya Teknik Sipil. 4(4), 343-352.

Handayani, D., Putri, H. C., Amirotul, M. H. M. 2018. Model Logit Dan Probit Dalam Analisis Sensitivitas Tarif Tolo Solo-Ngawi Ruas Kartasura-Palang Joglo Berdasarkan Willingness To Pay (WTP). Jurnal Riset Rekayasa Sipil. 1(2), 82.

Ibad, M. Z., Fitriyani, A., Sulistyorini, R. 2021. Optimalisasi Penggunaan Moda Angkutan Bus Trans Lampung dalam Peningkatan Konektivitas Transportasi Wisata Kawasan Teluk Lampung. Jurnal Perencanaan dan Pengembangan Kebijakan. 1(1), 32-40.

Kela, D., Bernadino. 2020. Seminar Nasional Hasil Riset Prefix-RTR Pembebanan Jaringan Jalan Pada Ruas Jalan Nasional Dengan Adanya Jalan Tol Dan Non Tol Malang-Surabaya. Ciastech. 937–946.

Landunau, W. T., Frans, J. H. and Utomo, S. 2019. Pemilihan Moda Transportasi Kupang-Soe Menggunakan Metode Stated Preference. Jurnal Teknik Sipil. 8(2), 205-214.

Lestari, F. 2020. Kajian Potensi Pemudik Angkutan Lebaran Tahun 2019 Berbasiskan Survei Online. Jurnal Penelitian Transportasi Darat. 21(1), 31–36.

Meylisa, H., Mahmudah, A.M., Handayani, D. 2017. Pemilihan Moda Angkutan Kereta Api Kalijaga Jurusan Solo-Semarang. Matriks Teknik Sipil. 5(4), 1287–1295.

Miro, F. 2016. Analisis Pilihan Moda Transportasi Umum Rute Padang – Jakarta Menggunakan Metode Stated Preference. Journal of Regional and City Planning. 27(1), 25–33.

Mutmainnah, S. 2020. Pemilihan Moda Transportasi Kereta Api Menuju Pelabuhan Bakauheni. Journal of Infrastructural in Civil Engineering. 1(1), 33–42.

Ryan, M. Surbakti, M. S. 2010. Antara Shuttle Service Dan Kereta Api Dengan Menggunakan Metode Stated Preferrence (Studi Kasus: Bandung–Jakarta). Jurnal Departemen Teknik Sipil, Universitas Sumatera Utara. 9.

Safitri, A. D., Putra, P. P., Hasanuddin, A. 2020. Mode Choice Analysis of Jember-Surabaya Land Transportation Using Stated Preference Method. Jurnal Rekayasa Sipil Dan Lingkungan. 4(1),83-95.

Saputra, R., Anggraini, R. Isya, M. 2017. Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pemilihan Moda Menuju Tempat Kerja Menggunakan Metode Analytic Hierarchy Process. Jurnal Teknik Sipil. 1(1), 199-218.

Sihombing, D. A., Surbakti, M. S. 2013. “Analisa Pemilihan Moda Kereta Api Dan Bus (Studi Kasus: Medan-Pematang Siantar). Jurnal Teknik Sipil USU. 2(1).

Syahputra, M. H., Handayani, A. T., Anggorowati, V. D. A. 2020. Analisis Pemilihan Moda Transportasi Bus Antar Kota Dan Kereta Api Jalur Jogja-Solo. EQUILIB. 1(1), 103-110.

Zagoto, I. M., Sitindaon, C., Sitohang, O. 2018. Pemodelan Pemilihan Moda Rute Medan–Binjai Antara Kereta Api dan Bus dengan Metode Stated Preference. Jurnal Rekayasa Konstruksi Mekanika Sipil. 1(1), 35-43.




DOI: https://doi.org/10.24815/jarsp.v7i3.33434

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Eldo Umbu Jati, Aji Suraji, Riman Riman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

__________________________________________________________________________________________________________________________________
Jurnal Arsip Rekayasa Sipil dan Perencanaan (Journal of Archive in Civil Engineering and Planning).

Terakreditasi SINTA 3 Berdasarkan Surat Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi, Nomor: 158/E/KPT/2021.

E-ISSN: 2615-1340 P-ISSN: 2620-7567 Organized by Program Studi Magister Teknik Sipil, Fakultas Teknik.

Published by Universitas Syiah Kuala.
Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik Universitas Syiah Kuala, Darussalam - Banda Aceh, 23111
Website: http://www.jurnal.usk.ac.id/JARSP/index
Email: jts.mts@usk.ac.id

 Creative Commons License

The Jurnal Arsip Rekayasa Sipil dan Perencanaan (Journal of Archive in Civil Engineering and Planning).
Published by Universitas Syiah Kuala is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on work at http://www.jurnal.usk.ac.id/JARSP/index

 

 VIEW STATS