Perbandingan Daya Ingat Anak Pada Sekolah Dasar Negeri Dan Sekolah Dasar Islam Terpadu

Desrina Desrina, Endang Mutiawati, Rusli Yusuf

Abstract


Kualitas  bangsa  di  masa  depan  ditentukan  oleh  kualitas  anak-anak  saat  ini.  Agar  memperoleh  pertumbuhan  dan perkembangan  anak  usia  sekolah  yang  optimal  maka  perlu  diperhatikan  asupan  nutrisi  baik  secara  kualitas  maupun kuantitas.  Dalam  masa  pertumbuhan  dan  perkembangan  tersebut  pemberian  nutrisi  atau  asupan  makanan  pada  anak tidak  selalu  dilakukan  dengan  sempurna.  Desain  penelitian  ini  adalah  kuantitatif  dengan  metode  komparatif.  Populasi dalam  penelitian  ini  adalah  anak  sekolah  dasar.  Teknik  pengambilan  sampel yang  digunakan quota  sampling berjumlah
20  orang.  Hasil  uji  daya  ingat  anak  dari  ketiga  uji  daya  ingat  yang  dilakukan  pada  10  anak  SD  Negeri  tidak  ada  yang
memilki  skor  yang  tinggi,  sedangkan  untuk  SD  IT  dari  10  anak  yang  di  uji  daya  ingat  terdapat  anak  yang  memiliki  skor
tinggi,  pada  media  angka  terdapat  6  orang  (60%),  3  orang  (30%)  dan  1  orang  (10%)  pada  game  gadget.  Hasil  uji perbedaan diatas diketahui kolom T-Tes for Equality of Means pada variabel faktor individu, lingkungan dan daya ingat memiliki nilai  signifikan <  0,05 (p <  0,05),  faktor individu sebesar  0.007,  faktor lingkungan 0,026 dan daya ingat sebesar 0.015  dimana semua  nilai  variabel  <  0,05,  berarti  terdapat  perbedaan.  Sedangkan  untuk  faktor  objek  nilai  signifikan sebesar 0.717 (P>0.05) yang artinya tidak terdapat perbedaan antara faktor objek SD Negeri dengan SD IT.

Kata Kunci : Perbandingan, daya ingat, sekolah negeri dan sekolah swasta.

Abstract

The nation quality in the future is determined by the quality of the kids on this period. In order to achieve optimal growth of the kids at the school age, it is needed to  focus on the  nutrition on the kids which is probably cannot well given.  The design  of  this  study  is  quantitative  with  comparative  methods.  The  population  is  the  elementary  scho ol  students.  The sampling  technique  used  by  quota  sampling  was  20  people.  The  results  of  the  students's  memory  test  from  the  three memory tests were carried out on 10 public elementary school students, none of whom had a high score, while for the SD IT of 10 students who were tested for memory there were children who had a high score, in the media figures there were 6 students (60%), 3 students (30%) and 1 student (10%) in the gadget game. The results of the difference test above note that  the  T-Test  for  Eq
uality  of  Means  column  on  the  variables  of  individual,  environmental  and  memory  factors  has  a significant value <0.05 (p <0.05), individual factors are 0.007, environmental factors are 0.026 and memory is 0.015 where all  variable  values are  <0.05,  meaning  there  are  differences.  Whereas  for  the  object  factor  significant  value  is  0.717  (P>0.05)  which  means  there  is  no  difference  between  the  object  factors  of  islamic  school  and  basic  school  of  elementary school.

Keywords: Comparison,Memory, Public Schools and Private Schools

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JIK
Jurnal Ilmu Keperawatan
 
ISSN (Print): 2338 – 6371
ISSN (Online): 2550 – 018X
 
Redaksi JIK: Jurnal Ilmu Keperawatan

Fakultas Keperawatan Universitas Syiah Kuala
Gedung Petronas, Jl. Tgk. Tanoh Abee
Darussalam, Banda Aceh 23111
Telp. (0651) 8053041; Faks. (0651) 8053041
E-mail: jik@usk.ac.id
Website: http://jurnal.usk.ac.id/jik

Creative Commons License
Jurnal Ilmu Keperawatan by Universitas Syiah Kuala is licensed

under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://www.jurnal.usk.ac.id/JIK.