Pengembangan Media Lego Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Hidrokarbon di Sekolah Menengah Atas

Jekri Supriadi, Raudhatul Fadhilah*, Tuti Kurniati

Abstract


The difficulty of students in learning chemistry subjects is due to the use of media that is not in accordance with the characteristics of students who want fun-based learning. Therefore, it is necessary to develop a Lego hydrocarbon learning media that is suitable for use as a learning medium for hydrocarbon materials. This study aims to produce a feasible and practical Lego hydrocarbon learning media. The feasibility of the Lego hydrocarbon learning media in terms of two criteria, namely (1) validity is determined from the validation results, (2) practicality is determined from student response questionnaires. This type of research is research and development of the ADDIE model. The results showed that the Lego hydrocarbons learning media was suitable for use as learning media with the eligibility criteria measured from the results of the validity of the material aspects and the aspects of the Lego hydrocarbons media of 0.95 and 0.92, respectively, with very valid criteria. The percentage of practicality from the results of student responses in the initial field trial and the main field trial were 90.42% and 95.64%, respectively, with both very practical criteria. Thus, the Lego hydrocarbon learning media is appropriate to be used as a chemistry learning medium

Keywords


Lego hydrocarbon, learning media, Practicality, Validity

Full Text:

PDF

References


Agung, Guna, & Pudjawan. (2019). Game Education Mata Pelajaran Matematika Untuk Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Paket. Jurnal Edutech Undiksha, 7(2), 2019. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jeu.v7i2.21669.

Ariani, S., Siahaan, j & Junaidi, E. (2013). Pengaruh Penggunaan Media kartu dengan Metode Chemo-Edutainment terhadap Hasil Belajar Kimia Pada Materi Pokok hidrokarbon Kelas X SMAN 1 Kuripan Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pijar MIPA VIII (1).

Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Refrensi Jakarta.

Bintiningtiyas, N. & Lutfy, A. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry sebagai media pembelajaran Pada materi Sistem Periodik unsur (Development of Varmintz Chemistry as Learning Media Sistem periodic System of Element). Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan. 5(2).

Cahyani, Z. D. (2014). Peningkatan Pemahaman Bencana Gempa Bumi Tektonik Melalui Media Lego Dalam Mata Pelajaran IPS Terpadu Pada Siswa Tunarungu Kelas VII Di SLB Wiyata Dharma I Sleman. Widia Ortodidaktika, 3(1).

Cardian H. 2016. Molymod senyawa hidrokarbon Dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Skripsi. Jurusan Teknologi Informasi Fakultas Teknik Universitas Udayana: Denpasar.

Della, I.J, (2018). Pengembangan Permaianan Lego Kimia Sebagai Media Pembelajaran Sub Materi Konfigurasi Elektron Pada Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 1 Pontianak. Skripsi. Jurusan Program Studi Pendidikan Kimia Universitas Muhammadiyah Pontianak.

Dony, Novrian, D. (2018). Media Pembelajaran Kimia Menggunakan Kartu. Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v3i4.226

Fathoni, Utomo, Hangga, & Pamungkas. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Al-Qur’an Berbasis Android di TPQ Al-Falah Semarang. Edu Komputika Journal, 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.15294/edukomputika.v5i2.27165.

Handayani, S., R. I. I. Putri dan S. Somakim. (2015). Pemanfaatan Lego pada Pembelajaran Pola Bilangan. Jurnal Didaktik Matematika, 2(1).

Imdad, M.A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu DOMA Pada Sub Materi Konfigurasi Elektron dan Penempatan Unsur Dalam Golongan Untuk Siswa Kelas XI/MA. Universitas Islam Negri Sunan Kalijaga. xvi-8

Kurniawati, D., & S. Syamsurizal. (2012). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Web Centris Course Pada Materi Stoikiometri untuk Meningkatkan minat Belajar siswa di SMA titian Teras Jambi. Edusains. 1 (1): 47-53.

Kustandi, Cecep, B. S. (2016). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Lisiswanti, Saputra, & Windarti. (2016). Peranan Media Dalam Pembelajaran. 102–105.

Magdalena, Z. (2017). Penerapan Metode Simulasi Berbantuan Media Bongkar Pasang Konfigurasi Elektron Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Konfigurasi Elektron Dan Sistem Periodik Unsur Di Kelas XI IPA MAN 2 Paringin. Quantum (Jurnal Inovasi Pendidikan Sains), 5(1): 1-12.

Maike, S. T. (2008). Bermain,Mainan dan Permainan untuk Anak Usia Dini.Jakarta: Grasindo.

Mardati, Asih, & Wangit. (2015). Pengembangan Media Permainan Kartu Gambar Dengan Teknik Make A Match Untuk Kelas 1 SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(2), 120– 132. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpe.v3i2.6532

Mulyatiningsih, E. (2012). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nath, S., dan Szucs, D. (2014). Constuction Play Cognitive Skills Associated With The Development Of Mathematical Abilities In 7-Year-Old Children. Learning and Instruction,3(2).

Nida, Parmiti, & Sukmana. (2020). Pengembangan Media Kartu Bergambar Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Bahasa Bali. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha., 8(1), 16– 31. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/view/25393/15846

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/jkpp.v3i1.2194

Rejeki, S., Nining Setyaningsih Dan Muhamad Toyib.(2016). Optimalisasi Penggunaan Lego Dalam PembelajaranMatematika SMP Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum 2013. WARTA LPM, 19(2): 119-123.

Retnawati, H. (2016). Validitas reabilitas dan Karakteristik butir (Panduan untuk Peneliti, Mahasiswa, dan Psikomotorian). Yokyakarta: Pratama Publishing.

Risabethe, & Astuti. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Semangat Kebangsaan Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 1. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.15498.

Ristiani, E & Bahrian, E. S (2016). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa di SMAN X Kota Tanggerang Selatan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA 2 (1): 18-29.

Sanaky. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Sanjaya, W. (2013). Strategi Belajar Mengajar Akutansi, Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta Bandung.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 1–13.

Wulandari, Sudatha, & Simamora. (2020). Pengembangan Pembelajaran Blended Pada Mata Kuliah Ahara Yoga Semester II di IHDN Denpasar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jeu.v8i1.26459

Zamroni, M. R., N. Suryaman dan A. Jalaluddin. (2013). Rancang Bangun Aplikasi Permainan Untuk Anak Pembelajaran Menggunakan HTML 5. Jurnal Teknika, 5(2): 498.




DOI: https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.25173

Article Metrics

Abstract view : 15 times
PDF - 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal IPA & Pembelajaran IPA



JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA)

ISSN 2614-0500  (print) | 2620-553X (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala 
Published by Master of Science Education Study Program Graduate School Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh, Indonesia
Website : http://jurnal.usk.ac.id/jipi
Email     : jipi@usk.ac.id

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.