Siskopatuh as a Government Public Relations Strategy
Abstract
Following various issues regarding malpractices and frauds done by irresponsible Umrah and Hajj Organiser Companies (PPIU) in Indonesia, the Indonesian Ministry of Religious Affairs (Kemenag), is assigned with a more significant challenge to overcome the problem that causes billion rupiah loss on the side of the customer (jamaah). One of the efforts tried to be implemented is by creating Integrated Computerised Management for Umrah and Special Hajj, also known as SISKOPATUH as the channel to register, monitor and control the flow of Umrah and Hajj application and process for both jamaah and PPIU. This research drew attention on how Kemenag has tried to socialise and implement SISKOPATUH that they have planned to be the protector of jamaah. In-depth interviews were done with stakeholders of Umrah and Hajj organisers; two from government and three from private sectors. The findings reveal that a number of strategies were used by Kemenag to communicate their programme to protect the people from Umrah and Hajj malpractices.
Setelah beberapa isu dan kasus penipuan jamaah oleh Perusahaan Penyelenggara Ibadah Umrah (PPIU) dalam beberapa tahun belakangan, pemerintah Indonesia, Kementerian Agama Republik Indonesia (Kemenag) mendapat tantangan besar untuk menangani kasus yang merugikan jamaah hinga miliaran rupiah. Salah satu upaya yang dilakukan adalah dengan menciptakan sebuah sistem aplikasi SISKOPATUH sebagai kanal untuk mendaftarkan, mengawasi dan mengontrol alur proses pemberangkatan jamaah Umrah dan Haji, yang digunakan oleh jamaah dan PPIU. Penelitian ini berfokus pada upaya Kemenag dalam menyosialisasikan dan menjalankan kebijakan SISKOPATUH kepada publik dan PPIU. Wawancara mendalam dilakukan kepada dua orang pihak Kemenag dan 3 orang pihak swasta. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa Kemenag menjalankan sejumlah strategi untuk menyampaikan program pemerintah dalam rangka melindungi jamaah dari penipuan dan penyalahgunaan penyelenggaraan ibadah Haji dan Umrah.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afrianti, R., Larasati, P. N., & Irwandy, D. (2019). Multi-Generation Perception Towards Online Information for Hajj and Umrah Service: A Case Study on the Use of SIPATUH Application.
bareksa. (2019). Jemaah Umroh Asal Indonesia Bisa Tembus 1.5 Juta Orang? Begini Kalkulasinya Retrieved from https://www.bareksa.com/id/text/2019/11/13/jemaah-umroh-asal-indonesia-bisa-tembus-15-juta-orang-begini-kalkulasinya/23588/news
Bestari, L. (2019). Fenomenologi Biro Perjalanan Umrah Pasca Kasus Penipuan: Analisis Perspektif Calon Jemaah dan Jemaah. Universitas Bakrie,
Bryman, A. (2016). Social research methods: Oxford university press.
Cahyaningrum, D. (2009). Tanggung Jawab Hukum First Travel Dalam Kasus Penipuan, Penggelapan, dan Pencucian Uang Dengan Modus Umrah. Majalah Info Hukum Singkat DPR, 9(16).
Durkheim, E. (1982). Rules of sociological method: Simon and Schuster.
Fahrudin, A., Purnama, B. E., & Riasti, B. K. (2012). Pembangunan sistem informasi layanan haji Berbasis web pada kelompok bimbingan ibadah haji Ar rohman mabrur kudus. Speed-Sentra Penelitian
Engineering dan Edukasi, 3(1).
Fitra. (2020) Pre-research Interview.
Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research: Sage.
Furka. (2020) Pre-research Interview.
Holtzblatt, K., & Beyer, H. (1998). Defining Customer-Centered Systems. San Francisco, CA: Morgan Keufmann.
ihram.co.id. (2017). Memahami Skema Ponzi Dalam Bisnis Travel Umrah Retrieved from https://ihram.co.id/berita/op0m4x359/memahamiskemaponzidalambisnisemtravelemumrah
ihram.co.id. (2018). Indonesia Terbanyak Kedua Kirim Jamaah Umrah Ke Saudi. Retrieved from https://ihram.co.id/berita/pjg98l428/indonesiaterbanyakkeduakirimjamaahumrahkesaudi
Kemenag. (2016). Kemenag Luncurkan SIMPU dan Aplikasi Umrah Cerdas Retrieved from https://haji.kemenag.go.id/v3/content/kemenag-luncurkan-simpu-dan-aplikasi-umrah-cerdas
Kemenag. (2019a). Melalui SISKOPATUH Menag Harap Jangan Ada Lagi Calon Jemaah Umrah yang Dirugikan. Retrieved from https://kemenag.go.id/berita/read/511102/melalui-siskopatuh--menag-harap--jangan-ada-lagi-calon-jemaah-umrah-yang--dirugikan--
Kemenag. (2019b). Satgas Pengawasan Umrah Sidak Pemberangkatan Jemaah Umrah di MIA. Retrieved from https://kemenag.go.id/berita/read/512479/satgas-pengawasan-umrah-sidak-pemberangkatan-jemaah-umrah-di-mia
Kotler, P., Keller, K. L., Ang, S. H., Tan, C. T., & Leong, S. M. (2018). Marketing management: an Asian perspective: Pearson.
Martin, S. (2007). Engaging with citizens and other stakeholders. In M. Lee (Ed.), Government Public Relations: A Reader. New York: Routledge.
Martin, S., & Boaz, A. (2000). Public participation and citizen-centred local government: Lessons from the best value and better government for older people pilot programmes. Public Money & Management, 20(2), 47-54.
merdeka.com. (2018). 4 Kasus travel umroh yang mengguncang Indonesia. Retrieved from https://www.merdeka.com/peristiwa/4-kasus-travel-umroh-yang-mengguncang-indonesia.html
Muflih, R., & Dany, D. (2019). Strategi Government Public Relations Pusat Penerangan TNI dalam Mempertahankan Reputasi Lembaga TNI. 2019, 7(2), 12. doi:10.24815/jkg.v7i2.11979
Mutho, M. I. (2019). Implementasi Peraturan Menteri Agama (PMA) No 8 Tahun 2018 tentang penyelenggaraan perjalanan ibadah umrah oleh Penyelenggara Perjalanan Ibadah Umrah (PPIU)(studi kasus PT. Solusi Balad Lumampah). Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta,
okezone.com. (2019). Melalui SISKOPATUH, Menag Harap Tak Ada Lagi Jamaah Umrah Dirugikan. Retrieved from https://haji.okezone.com/read/2019/07/26/398/2084200/melalui-siskopatuh-menag-harap-tak-ada-lagi-jamaah-umrah-dirugikan
Oktoyadi, O., & Wahyuni, S. (2019). Kelayakan Pengembangan Bisnis E-Marketplace Perjalanan Ibadah Umrah Pada PT. Sarana Transwisata Teknologi. Jurnal Riset Perbankan Manajemen Dan Akuntansi, 3(2), 132-143.
Oliver, S. (2008). Public relations strategy. Strategic Direction.
Republika.co.id. (2018). Para Travel: Cabut Pendaftaran Umrah via SIPATUH Retrieved from https://www.republika.co.id/berita/jurnal-haji/berita-jurnal-haji/18/10/22/pgztrc385-para-travel-cabut-pendaftaran-umrah-via-sipatuh
Sari, I. F. (2015). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Pembiayaan Haji Dan Umrah Melalui Sistem Marketing Di PT. Arminareka Perdana Yogyakarta. Economic: Journal of Economic and Islamic Law, 5(1), 93-117.
Sensuse, D. I., & Maulana, M. (2012). Perancangan Strategis Sistem Informasi: Studi Kasus Direktorat Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umrah Departemen Agama RI. Jurnal Sistem Informasi, 7(1), 1-12. doi:10.21609/jsi.v7i1.289
sharianews.com. (2019). Kemenag Terima Hibah Aplikasi Sipatuh Retrieved from https://sharianews.com/posts/kemenag-terima-hibah-aplikasi-sipatuh
Suprawoto. (2018). Government Public Relations: Perkembangan dan Praktik Di Indonesia Jakarta Prenada Media.
Thurlow, C., Lengel, L., & Tomic, A. (2004). Computer-mediated communication: Sage.
tirto.id. (2018). YLKI: Pelanggaran Hak Konsumen Umrah dan Haji Tertinggi di 2017. Retrieved from https://tirto.id/ylki-pelanggaran-hak-konsumen-umrah-dan-haji-tertinggi-di-2017-cDtY
vivanews. (2019). Indeks Kepuasan Jemaah Haji Indonesia 2019 Naik 0.68 Poin. Retrieved from https://www.vivanews.com/berita/nasional/13654-indeks-kepuasan-jemaah-haji-indonesia-2019-naik-0-68-poin?medium=autonext
DOI: https://doi.org/10.24815/jkg.v9i1.16051
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Komunikasi Global (JKG)
Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Syiah Kuala
Jln. Tgk. Tanoh Abee, Darussalam, Banda Aceh, 23111
Telp. (0651) 7555267
Email: jkg@usk.ac.id
Published by:
Indexed by: