Development of Animation Video Learning Media Loaded Contextual on Reaction Material Redox Using Web Apps Animaker
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraeni, A. Y., Wardani, S., & Hidayah, A. N. 2020. Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri Trebimbing Berbasis Kontekstual. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(1):2512–2523. https://doi.org/10.15294/jipk.v14i1.18979
Angjelina, P., & Asrizal, A. 2019. Efek LKS IPA Bermuatan Literasi Saintifik Tema Kesehatan Pencernaan dalam Model Pembelajaran Kontekstual Adaptif pada Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 7 Padang. Pillar of Physics Education, 12(1):193–200. https://doi.org/10.24036/4938171074
Apriadi, N. N. S., & Redhana, I. W. 2018. Identifikasi Miskonsepsi Siswa Kelas X Pada Topik Reaksi Redoks. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2):70–77. https://doi.org/10.23887/jpk.v2i2.16617
Apriansyah, M. R. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pensil : Pendidikan Teknik Sipil, 9(1):9–18. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905
Asrori, Suryani, N., & Drajati, N. A. 2021. Development of Animation Video on YouTube Channels as an Alternative Learning Media during the Covid-19 Pandemic. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(3):285–294. https://doi.org/10.21009/jtp.v23i3.23679
Aulia, V. 2019. Refleksi Pelaksanaan Pembelajaran pada Praktik Mengajar Mahasiswa di Jenjang SD Sederajat untuk Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 4(3):359–378. https://doi.org/10.28926/briliant.v4i3.355
Budiman, A., Samani, M., Rusijono, Setyawan, W. H., & Nurdyansyah. 2021. The Development of Direct-Contextual Learning: A New Model on Higher Education. International Journal of Higher Education, 10(2):15–26. https://doi.org/10.5430/ijhe.v10n2p15
Bulkani, B., Fatchurahman, M., Adella, H., & Setiawan, M. A. 2022. Development of Animation Learning Media Based on Local Wisdom to Improve Student Learning Outcomes in Elementary Schools. International Journal of Instruction, 15(1):55–72. https://doi.org/10.29333/iji.2022.1514a
Daulay, R. S., Pulungan, H., Noviana, A., & Hurhaliza, S. 2020. Manfaat Teknologi Smartphone dalam Kegiatan Pembelajaran Pendidikan Islam di Masa Pandemi Corona-19. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1):29–43. https://doi.org/10.56114/al-ulum.v1i1.7
Dewi, A. M., & Kamaludin, A. 2022. Development of Audiovisual-Based PowToon Animation Video on Chemical Bonds for Tenth Grade. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(1):222–229. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i1.865
Dewi, L., & Dwikoranto, D. 2021. Analisis Pendekatan Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Fisika dengan Metoda Library Research. PENDIPA Journal of Science Education, 5(2):237–243. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.2.237-243
Firmadani, F. 2020. Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1):93–97.
Hanif, M. 2020. The Development and Effectiveness of Motion Graphic Animation Videos to Improve Primary School Students’ Sciences Learning Outcomes. International Journal of Instruction, 13(3):247–266. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13416a
Hapsari, A. S., Hanif, M., Gunarhadi, & Roemintoyo. 2019. Motion Graphic Animation Videos to Improve the Learning Outcomes of Elementary School Students. European Journal of Educational Research, 8(4):1245–1255. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.4.1245
Hatimah, H., & Khery, Y. 2021. Pemahaman Konsep dan Literasi Sains dalam Penerapan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 8(1):111–120. https://doi.org/Retrieved from https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jiim/article/view/4078/2777
Khairunnisa, I., Desnita, D., Putra, A., & Hidayati, H. 2020. Analisis Sajian Buku Teks Pelajaran Fisika SMA Kelas XII Semester 2 terkait Komponen Contextual Teaching and Learning (CTL). Pillar of Physics Education, 13(1):17–24. https://doi.org/10.24036/7964171074
Kis, K., Kirana, C., Romadiana, P., Wijaya, B., Supardi, & Raya, A. M. 2021. Peningkatan Sumber Daya Manusia Melalui Pembuatan Video Pembelajaran Bagi Guru-Guru. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2):1–7. https://doi.org/10.34306/adimas.v1i2.423
Muhammad, H., Murtinugraha, R. E., & Musalamah, S. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian : Jurnal Pensil : Pendidikan Teknik Sipil, 9(1):54–60. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.13453
Munawar, B., Hasyim, A. F., & Ma’arif, M. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbantuan Aplikasi Animaker Pada PAUD di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Golden Age, 4(2):310–321. https://doi.org/10.29408/goldenage.v4i02.2473
Myori, D. E., Chaniago, K., Hidayat, R., Eliza, F., & Fadli, R. 2019. Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(2):102–109. https://doi.org/10.24036/jtev.v5i2.106832
Nurlatifah, N., & Suprihatiningrum, J. 2023. Pengembangan Google Sites Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Asam Basa sebagai Media Belajar Mandiri Siswa SMA/MA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 11(1):67–83. https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i1.27391
Nurrita, T. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadits Syari Ah Dan Tarbiyah, 3(1):171–210. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Panjaitan, R. G. P., Titin, T., & Putri, N. N. 2020. Multimedia Interaktif Berbasis Game Edukasi sebagai Media Pembelajaran Materi Sistem Pernapasan di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(1):141–151. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.16062
Parhusip, Y. P., & Hardini, A. T. A. 2020. Meta Analisis Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematika Bagi Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 25(3):319–326. https://doi.org/10.23887/mi.v25i3.27954
Purwanto, K. K., Faizah, F., & Nurillah, H. S. 2022. Analisis Kesulitan Belajar Kimia dalam Pembelajaran Daring selama Masa Pandemi Covid-19. UNESA Journal of Chemical Education, 11(1):14–22. https://doi.org/10.26740/ujced.v11n1.p14-22
Rachmawati, B. A., Purwanto, S., & Sari, P. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) dengan Pendekatan Kontekstual terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa di SMP Negeri 169 Jakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 2(2):59–70. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v2i2
Rasagama, I. G. 2020. Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video Youtube untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 8(2):91–101. https://doi.org/10.26714/jps.8.2.2020.91-101
Rizki, M., Nurhadi, M., & Widiyowati, I. I. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Menurunkan Miskonsepsi Siswa Tentang Konsep Reaksi Redoks. Jurnal Zarah, 8(1):14–20. https://doi.org/10.31629/zarah.v8i1.1974
Safitri, D., Lestari, I., Maksum, A., Ibrahim, N., Marini, A., Zahari, M., & Iskandar, R. 2021. Web-Based Animation Video for Student Environmental Education at Elementary Schools. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 15(11):66–80. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i11.22023
Salsabilla, U. H., Agustin, A., Safira, F., Sari, I., & Sundawa, A. 2021. Manfaat Teknologi Bagi Mata Pelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1):125–132. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.93
Sari, A. K., Ramansyah, W., Siradjuddin, I. A., & Ningsih, P. R. 2020. Pengembangan Kompetensi Guru SMKN 1 Labang Bangkalan melalui Pembuatan Media Pembelajaran Augmented Reality dengan Metaverse. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1):52–59. https://doi.org/10.20956/pa.v4i1.7620
Setiawan, R., Mardapi, D., Pratama, A., & Ramadan, S. 2019. Efektivitas Blended Learning dalam Inovasi Pendidika Era Industri 4.0 pada Mata Kuliah Teori Tes Klasik. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2):148–158. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i2.27259
Sujiono, Andayani, Setiawan, B., & Wardani, N. E. 2023. The Effectiveness of a Textbook Based on Multicultural and Contextual Understanding as a Learning Material for Scientific Writing. International Journal of Instruction, 16(2):347–368.
Sukmawati, W. 2019. Analisis Level Makroskopis, Mikroskopis, dan Simbolik Mahasiswa dalam Memahami Elektrokimia. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2):195–204. https://doi.org/10.21831/jipi.v5i2.27517
Sunami, M. A., & Aslam, A. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4):1940–1945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1129
Thiagarajan, S., S. Semmel, D., & I. Semmel, M. 1974. Instructional development for training teachers of exceptional children. Indiana University.
Toraman, Ç., Özdemir, H. F., Koşan, A. M. A., & Orakcı, Ş. 2020. Relationships between Cognitive Flexibility, Perceived Quality of Faculty Life, Learning Approaches, and Academic Achievement. International Journal of Instruction, 13(1):85–100. https://doi.org/10.29333/iji.2020.1316a
van Alten, D. C. D., Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. 2019. Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis. Educational Research Review, 28:100281. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.05.003
Yew Kai Wen, K., & Hua, Tan, K. 2020. ESL Teachers’ Intention in Adopting Online Educational Technologies during COVID-19 Pandemic. Journal of Education and E-Learning Research, 7(4):387–394. https://doi.org/10.20448/journal.509.2020.74.387.394
DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i3.30434
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Ayu Taqwantari Dina Astuti, Agus Kamaludin
Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education)
ISSN 2338-4379 (print) | 2615-840X (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Master of Science Education Study Program Graduate School Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh, Indonesia
Website : http://jurnal.usk.ac.id/jpsi
Email : jpsi@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.