Development of Android-based Augmented Reality Learning Media on Atomic Matter
Abstract
Material and limited chemistry learning media resulted in less than optimal student scores. Necessary to develop learning media that can support studying by utilizing technology. This study aims to determine the quality and develop android based augmented reality learning media on atomic material. The type of research used is development research with the 4-D model (define, design, develop, and disseminate, which is limited to the development stage. The product was validated by one media expert lecturer, one material expert lecturer, and three reviewers (senior high school teachers) and responded to by ten senior high school students. The instrument used was a product quality sheet with a Likert scale and a student response sheet with a Guttman scale. The product's characteristics developed in the form of an application with atomic materials, augmented reality cameras, and student quizzes. The results of the quality assessment by media experts got a percentage of 97.14%, by material experts got a percentage of 83.33%, and the reviewer got a percentage of 95.8% with a very good category. The product was responded to positively by students with a percentage of 99%. Based on these results, android-based augmented reality learning media on atomic material in senior high school can be used as an alternative learning media to increase student interest in learning chemistry
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adami, F. Zulham, & Budihartanti C. 2016. Penerapan Teknologi Augmented reality Pada Media Pembelajaran Sistem Pencernaan Berbasis Android. Jurnal Teknik Komputer Amik BS 1(1).
Afriansyah, Aidil. 2018. Rancang Bangun Media Pembelajaran berbasis. Jurnal Teknologi Informasi dan Komputer Politeknik Sekayu. Vol. VIII.
Arum, Atik Chandra S. 2022. Pengembangan Modul Berbasis Augmented Reality Materi Ikatan Kimia untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SMA/MA Kelas X. UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Asnawati. 2019. Upaya Peningkatan Kemampuan Guru untuk Menggunakan Media Pembelajaran dalam Proses Pembelajaran melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah SD Negeri 63 Pekanbaru. Perspektif Pendidikan dan Keguruan 10(1):44–58. doi: 10.25299/perspektif.2019.vol10(1).3098.
Azmi, Hubaila. 2022. Pengembangan Modul berbasis Augmented reality pada Materi Hidrokarbon. UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Chafied, Muchammad. 2010. Brosur Interaktif Berbasis Augmented Reality. Politeknik Elektronika Negeri Surabaya., Surabaya.
Firdanu, Rizha, Sentot Achmadi, & Suryo Adi Wibowo. 2020. Pemanfaatan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran mengenai Peralatan Konstruksi dalam Dunia Pendidikan Berbasis Android. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika) 4(2):276–82. doi: 10.36040/jati.v4i2.2657.
Harahap, Siti Nurlani. 2016. Pengembangan Model Pembelajaran dengan Mengintegrasikan Strategi Pembelajaran dan Media Pembelajaran pada Pokok Bahasan Struktur Atom. Jurnal Pendidikan Kimia 8(1):19–26.
Ikhwani, . et al,. 2015. Pelatihan Aplikasi Microsoft Word 2013 pada SMP H.A. Johansyah. A Banjarmasin. Jurnal Al- Ikhlas 1(1).
Januarisyah, P., E. Yuniarti, & M. Fadilah. 2017. Pengembangan bahan ajar biologi materi sistem reproduksi manusia berorientasi promotive dan preventif kesehatan reproduksi remaja untuk kelas XI SMA/MA. JURNAL BIOSAINS 3(1).
Kholisho, Yosi Nur, & Marfuatun Marfuatun. 2018. Implementasi Kurikulum 2013 Pada SMK di Kabupaten Lombok Timur. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika 2(2):120. doi: 10.29408/edumatic.v2i2.1112.
Kuswanto, Joko, & Ferri Radiansah. 2018. Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. JURNAL MEDIA INFOTAMA 14(1). doi: 10.37676/jmi.v14i1.467.
Lestari, Ayu, Andri Suryadi, & Ali Ismail. 2020. Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Komputer Dengan Model Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tik. JURNAL PETIK 6(1):18–26. doi: 10.31980/jpetik.v6i1.729.
Manasikana, Oktaffi Arinna, Andri Wahyu Wijayadi, & Andhika Mayasari. 2022. Keefektifan Pembelajaran Proyek terhadap Keaktifan dan Kreativitas Mahasiswa Mata Pembelajaran Inovatif IPA Materi Kimia SMP. Jurnal Zarah 10(1):66–72. doi: 10.31629/zarah.v10i1.4344.
Mawarni, Indah. 2018. Pengembangan Media Komik Kimia pada Materi Teori Perkembangan Atom di SMA Negeri 7 Banda Aceh. Universitas Islam Negeri Ar- Raniry, Banda Aceh.
Mongilala, M. M., V. Tulenan, & B. A. Sugiarso. 2019. Aplikasi Pembelajaran Interaktif Pengenalan Satwa Sulawesi Utara Menggunakan Augmented Reality. Jurnal Teknik Informatika 14(4).
Mustaqim, Ilmawan. 2016. Pemanfaatan Augmented sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan 13(2). doi: 10.23887/jptk-undiksha.v13i2.8525.
Nandyansah, Wisnu. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Abstrak pada Materi Model Atom. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika 8(2):756–60.
Rahmawati. 2022. Pengembangan Video Animasi Adobe After Effect Berbasis Audiovisual pada Materi Termokimia SMA/MA Kelas XI . Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Ramadani, Reski, Ramlawati Ramlawati, & Muhammad Arsyad. 2020. Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Augmented Reality. Chemistry Education Review (CER) 3(2):152. doi: 10.26858/cer.v3i2.13766.
Rif, Akhmad, & at Nur El Ein. 2021. Perancangan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Mengenal Tata Surya di Masa Pandemi. Jurnal Barik 3(1):195–206.
Rikawati, Kezia, & Debora Sitinjak. 2020. Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC) 2(2):40. doi: 10.21580/jec.2020.2.2.6059.
Rizawayani. 2017. Pengembangan Media Poster pada Materi Struktur Atom di SMA Negeri 12 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia 5(1):127–33.
Ruslan, & Putri Ayu Mutmainnah. 2018. Efektivitas Alat Peraga "Karpet Kimia" dalam Pembelajaran Struktur Atom dan Sistem Periodik Unsur. JURNAL REDOKS ( JURNAL PENDIDIKAN KIMIA DAN ILMU KIMIA ) 2(01):11–17. doi: 10.33627/re.v2i01.75.
Sannah, Ika Nurul. 2015. Pengembangan LKS dengan Model Discovery Learning pada Materi Teori Atom Bohr. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 4 (1): 184- 196. 4(1):184–96.
Sari, Kurnia Wening, Sulistyo Saputro, & Budi Hastuti. 2014. Pengembangan Game Edukasi Kimia Berbasis Role Playing Game (RPG) Pada Materi Struktur Atom Sebagai Media Pembelajaran Mandiri Untuk Siswa Kelas X SMA di Kabupaten Purworejo. Jurnal Pendidikan Kimia UNS, 3 (2). 3(2):96–104.
Sinambela, Pardomuan Nauli Josip Mario. 2013. Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal UNIME,. 6 (2). 6(2):17–29.
Uliontang, Uliontang, Endang Setyati, & Francisca Haryanti Chandra. 2020. Pemanfaatan Augmented Reality pada Media Pembelajaran Sejarah Tentang Benda- benda Bersejarah Peninggalan Kerajaan Majapahit di Trowulan Mojokerto. Teknika: Engineering and Sains Journal 4(1):19. doi: 10.51804/tesj.v4i1.785.19-26.
Wibowo, Susetyo Andri, & Henny Dewi Koeswanti. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik untuk Meningkatkan Karakter Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 5(6):5100–5111. doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1600.
Yaumi, Muhammad. 2018. Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i3.30960
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Salimah Manah Kumalasari, Retno Aliyatul Fikroh
Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education)
ISSN 2338-4379 (print) | 2615-840X (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Master of Science Education Study Program Graduate School Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh, Indonesia
Website : http://jurnal.usk.ac.id/jpsi
Email : jpsi@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.