Validation of Sience, Technology, Engineering, and Matemathic Based Diagnostik Assessment on Natural Resource Material for Phase B Elementary School Students using Rasch Model
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, R. (2022). Pengembangan Instrumen Assessment Test Berbasis Stem Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Interaksi ….
Aprilia, N., Susilaningsih, E., Priatmoko, S., & Kasmui. (2020). Desain Instrumen Tes Pemahaman Konsep Berbasis HOT dengan Analisis Model Rasch. Chemistry in Education, 9(2), 1–8.
Arnold, J. C., Boone, W. J., Kremer, K., & Mayer, J. (2018). Assessment of competencies in scientific inquiry through the application of Rasch measurement techniques. Education Sciences, 8(4). https://doi.org/10.3390/educsci8040184
Azis, F., Kaharuddin, K., Arifin, J., Yumriani, Y., Nawir, M., Nursalam, N., Quraisy, H., Rosa, I., Nuramal, N., & Karlina, Y. (2022). Pendampingan Penguatan Model Pembelajaran Paradigma Baru Bagi Guru-Guru Sekolah Muhammadiyah Di Kecamatan Bontonompo Selatan. Jurnal Abdimas Indonesia, 2(4), 515–523. https://doi.org/10.53769/jai.v2i4.337
Azizah, & Wahyuningsih, S. (2020). Penggunaan Model Rasch Untuk Analisis Instrumen the Use of Rasch Model for Analyzing Test. J U P I T E K Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 45–50.
Burhani, S. N., Hakim, A., Hadisaputra, S., & Burhanudin. (2022). Analisis Media Pembelajaran PhET Simulations Berbasis Laboratorium Virtual Terhadap Minat Belajar Kimia Selama Masa Pandemi COVID-19. 30 November 2022.
Damanik, F. C., & Irfandi. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) Bentuk Pilihan Ganda Berdasarkan Taksonomi Bloom Revisi Pada Materi Gelombang Bunyi. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 10(1), 14–20.
Delar, D. A. (2022). Analisis Kemampuan Kognitif , Afektif , dan Psikomotor Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Model Cooperative Tipe Make a Match di SDN 05 Sawahan Padang. 6, 8390–8400.
Dragoş, V., & Mih, V. (2015). Scientific Literacy in School. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209(July), 167–172. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.273
Inayati, U. (2022). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Anad 21 di SD/MI. ICIE (Internasional Conference on Islamic Education), 2(8.5.2017), 293–304.
Izzati, N., Rosmery, L. T., Asma Riani Siregar, N., Maritim Raja Ali Haji, U., & Kepulauan Riau, P. (2019). Pengenalan Pendekatan STEM sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Diterima: 23 Desember, 1(2). https://doi.org/10.31629/anugerah.v1i2.1776
Jang, J., Jeon, J., & Jung, S. K. (2022). Development of STEM-Based AI Education Program for Sustainable Improvement of Elementary Learners. Sustainability (Switzerland), 14(22). https://doi.org/10.3390/su142215178
Kemendikbudristek. (2022). Buku Saku: Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, 9–46.
Kristanto, P. D., & Setiawan, P. G. F. (2020). Pengembangan Soal HOTS (Higher Order Thinking Skills) Terkait Dengan Konteks Pedesaan. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 3, 370–376.
Ndiung, S., & Jediut, M. (2020). Pengembangan instrumen tes hasil belajar matematika peserta didik sekolah dasar berorientasi pada berpikir tingkat tinggi. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 94. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6274
Nugroho, A. N., & Airlan, A. S. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPA Kelas 4 SD.
Nurmasyitah, P., Salim, A., Fransiska, I., Daris, K., & Suryani, K. (2023). Implementation Merdeka Curriculum of Learning to Students' Learning Activities. 3(1), 39–44. https://doi.org/10.30596/jcositte.v1i1.xxxx
Patonah, S., Nuvitalia, D., Saptaningrum, E., & Wuryandini, E. (2020). Inquiry Learning Tools to Train Science Process Skills at The Junior High School Level. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 9(2), 1812–1818. https://doi.org/10.26740/jpps.v9n2.p1812-1818
Phil, S. M. (2021). Pembelajaran Dan Asesmen Kompetensi. Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan 2021, 0–45.
Purnawanto, A. T. (2022). Perencanakan Pembelajaran Bermakna Dan Asesmen Kurikulum Merdeka.
Purniasari, L., Masykuri, M., & Ariani, S. R. D. (2021). Analisis Butir Soal Ujian Sekolah Mata Pelajaran Kimia Sma N 1 Kutowinangun Tahun Pelajaran 2019/2020 Menggunakan Model Iteman Dan Rasch. Jurnal Pendidikan Kimia, 10(2), 205–214.
Ramadhani, R., & Fitri, Y. (2020). Validitas E-Modul Matematika Berbasis EPUB3 Menggunakan Analisis Rasch Model. Jurnal Gantang, 5(2), 95–111. https://doi.org/10.31629/jg.v5i2.2535
Rosnaeni, R. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4341–4350. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1548
Setemen, K. (2018). View of PENGEMBANGAN DAN PENGUJIAN VALIDITAS BUTIR INSTRUMEN KECERDASAN LOGIS-MATEMATIS. Juli 2018.
Subayani, N. W. (2022). Implementasi STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) dalam kurikulum PGSD. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2(1)), 49. https://doi.org/10.30587/DIDAKTIKA.V28I2(1).4435
Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2014). Aplikasi model Rasch untuk penelitian ilmu-ilmu sosial (edisi revisi).
Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi pemodelan Rasch pada assessment pendidikan.
Sumintono, Bambang, & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi Pemodelan RASCH Pada Assessment Pendidikan. AplikAsi RascH PemodelAn Pada Assessment Pendidikan, 1–142.
Suparman. (2020). Terjadi Item Has Perfect Score ,. 9, 83–104.
Sustiningsih, Utaminingsih, S., & Santoso. (2021). Development of Science Teaching Materials Based on STEM: A Needs Analysis. Journal of Physics: Conference Series, 1823(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1823/1/012081
Widya, Rifandi, R., & Laila Rahmi, Y. (2019). STEM education to fulfil the 21 st century demand: a literature review. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012208
Yasifa, A., Hasibuan, N. H., Siregar, P. A., Zakiyah, S., & Anas, N. (2023). Implementasi Pembelajaran STEM pada Materi Ekosistem terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. 05(04), 11385–11396.
Yuliandini, N., Hamdu, G., & Respati, R. (2019). Pengembangan Soal Tes Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) Taksonomi Bloom Revisi di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 37–46.
Zainal, N. F. (2020). Pengukuran, Assessment dan Evaluasi dalam Pembelajaran Matematika. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 8–26. https://doi.org/10.31537/laplace.v3i1.310
DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i3.31165
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Siti Patonah, Sukamto Sukamto, Jihan Nadhifa Dewi
Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education)
ISSN 2338-4379 (print) | 2615-840X (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Master of Science Education Study Program Graduate School Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh, Indonesia
Website : http://jurnal.usk.ac.id/jpsi
Email : jpsi@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.