Substance Pressure Material Module-el Discovery Learning to Improve the Critical Thinking Ability of Middle School Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amaliyah, M., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Ipa Siswa Smp Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1), 90–101. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i1.33868
Asmi, A. R., Dhita Surbakti, A. N., & C., H. (2018). E-Module Development Based Flip Book Maker for Character Building in Pancasila Coursework Sriwijaya University. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 1. https://doi.org/10.17509/jpis.v27i1.9395
Cristina, A., & Rusilowati, A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Terpadu Berbasis Literasi Sains Bertema Aplikasi Konsep Energi Dalam Kehidupan. Unnes Physics Education Journal, 5(1), 35–41. https://doi.org/10.15294/upej.v5i1.12703
Dela, Y., Ayu, P., Agustin, N., Ngazizah, N., Purworejo, U. M., & Learning, P. B. (2020). Ensiklopedia Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan High Order Thinking Skill Pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2(1), 546–556.
Dewi, I. S., Sunarno, W., & Dwiastuti, S. (2019). Pengembangan Modul Ipa Berbasis Saintifik Pada Materi Interaksi Mahluk Hidup Dengan Lingkungan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Smp. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 8(2), 186–197. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v8i2.37757
Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities. University of Llinois, (Online), 6(2), 1–8. https://doi.org/10.22329/il.v6i2.2729
Fauziah, E., & Kuntoro, T. (2022). Modifikasi Intelegensi dan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 2(01), 49–63. https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i01.694
Gumanti, D., & Teza, S. D. (2021). Analisis Tingkat Minat Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi dalam Perkuliahan Daring Masa Pandemi Covid-19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1638–1647.
Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. Analyzing Change/Gain Scores.AREA-D American Education. Research Association’s Devision.D, Measurement and Reasearch Methodology. https://doi.org/10.24036/ekj.v1.i1.a10
Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2124
Kharismawati, L. R. S., Nirwansyah, Fauziah, S., Puspita, R. A., Gasalba, R. A., & Rabbani, T. A. S. (2020). HOTS-Oriented Module: Discovery Learning i. SEAMEO QITEP in Language.
Kuncoro, I. A., & Hidayati, Y. M. (2021). Learning Videos Increase Students’ Cognitive Learning Outcomes on Animal Life Cycle Materials. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(2), 299. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i2.34107
Lestari, S. I., Indrawati, I., & Budiarso, A. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Flipbook pada Materi Tekanan Zat terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa SMP. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 7(1), 19–30. https://doi.org/10.24905/psej.v7i1.131
Likert, R. (1932). Technique for the Measurement of Attitudes. In Encyclopedia of Research Design. https://doi.org/10.4135/9781412961288.n454
Mashinta S, A., Masykuri, M., & Sarwanto, S. (2016). Pengembangan Modul Ipa Terpadu Smp/Mts Dengan Model Problem Based Learning Tema Air Sehat. Inkuiri, 4(1), 73–81.
Mu’affifah, A., & Prasetyo, K. (2018). The Effect of Discovery Learning Method Towards Students’ Learning Outcomes and Critical Thinking Skills in Primary School. 2nd International Conference on Education Innovation (ICEI 2018), 212, 396–401. https://doi.org/10.2991/icei-18.2018.86
Nugraha, A. W., & Syafi’ah, R. (2020). Pengembangan Buku Ajar Bioteknologi Berbasis Science , Technology , Engineering , Math ( STEM ) untuk Meningkatkan High Order Thinking Skill ( HOTS ) Mahasiswa. BieEdUIN Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 10(2), 1–9.
Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Markus Diantoro. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(3), 334. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14579
Pane, A. N., Andra, D., & Wayan Distrik, I. (2021). The development physics e-module based PBL-Integrated STEM to improve higher-order thinking skills on static fluid material. Young Scholar Symposium on Science Education and Environment (YSSSSEE) 2020, 1796(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1796/1/012086
Permatasari, I., Ramdani, A., & Syukur, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Inkuiri Terintegrasi Sets (Science, Environment, Technology And Society) Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. J. Pijar MIPA, 13(3), 74–78.
Prihatingsih, Zubaidah, S., & Kusairi, S. (2016). Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMP pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 1, 1053–1062.
Puti, S., & Jumadi. (2015). Pengembangan Modul IPA SMP Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains Tahun III, 3(1), 79–90. https://doi.org/10.21831/jpms.v5i1.7239
Rahmawati, I., Hidayat, A., & Rahayu, S. (2016). Peguasaan Konsep IPA Siswa SMP Pada Materi Tekanan Pada Zat Cair Dan Aplikasinya. JPS (Jurnal Pendidikan Sains), 4(3), 102–112.
Rahmawati, S., Masykuri, M., & Sarwanto, S. (2021). The effectiveness of discovery learning module classification of materials and its changes to enhance critical thinking skills. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 7(1), 74–84. https://doi.org/10.21831/jipi.v7i1.33253
Rangsing, B., Subiki, & Handayani, R. D. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis Majalah Siswa Pintar Fisika (MSPF) pada Pembelajaran IPA di SMP (Pokok Bahasan Gerak pada Benda). Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(3), 243–247. http://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/2645
Rini, D. S., Adisyahputra, & Sigit, D. V. (2020). Boosting student
critical thinking ability through project based learning, motivation and visual, auditory, kinesthetic learning style: A study on Ecosystem Topic. Universal Journal of Educational Research, 8(4A), 37–44. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.081806
Rofiah, E., Aminah, N. S., & Sunarno, W. (2018). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN IPA BERBASIS HIGH ORDER THINKING SKILL (HOTS) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS VIII SMP/MTs. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 285–296. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v7i2.22992
Sadikin, A., & Hardianti, R. D. (2021). Development of Emulsi (electronic module practicum articulate storyline 3) to Support Self-Regulated Learning of Students. Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 25–31. https://doi.org/10.15294/jese.v1i2.49841
Sakti, I., Defianti, A., & Nirwana, N. (2020). Implementasi Modul Ipa Berbasis Etnosains Masyarakat Bengkulu Materi Pengukuran Melalui Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Kumparan Fisika, 3(3), 232–238. https://doi.org/10.33369/jkf.3.3.232-238
Sapitri, D., Sitompul, S. S., & Mursyid, S. (2022). Penerapan Model Master Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Tentang Tekanan Zat Padat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(6), 67. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i6.54963
Setiadi, I., & Elmawati, D. (2019). Discovery learning method for training critical thinking skills of students. European Journal of Education Studies, 6(3), 342–351. https://doi.org/10.5281/zenodo.3345924
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (22nd ed.). Alfabeta.
Susanti, E., & Jamhari, M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Sains Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Tentang Ipa Smp Advent Palu. Jurnal Sains Dan Teknologi, 5(3), 36–41.
Susman, K., & Pavlin, J. (2008). It Seems Easy To Float, But Is It Really?A Teaching Unit For Buoyancy. Submitted to The Proceeding of the GIREP Conference 2008. Physics Design, Development and Validation., 1–11.
Thiagarajan, S. and other. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. 1–194. https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2
Yusuf, K. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Hots Dan Prestasi Belajar Ipa Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Garung Semester 1 Tahun Pelajaran 2017 / 2018. Jurnal Kajian Pendidikan Sains, IV(01), 41–48.
DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v12i1.32324
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Seffy Mufidatur Rohmah
Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education)
ISSN 2338-4379 (print) | 2615-840X (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Master of Science Education Study Program Graduate School Universitas Syiah Kuala, Banda Aceh, Indonesia
Website : http://jurnal.usk.ac.id/jpsi
Email : jpsi@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.