Kemampuan Problem Solving Siswa melalui Pembelajaran Problem Based Learning pada Materi Statistika

Rahma Nabila Lisna, Yuhasriati Yuhasriati, Bintang Zaura

Abstract


Students' problem-solving ability is a very important and most basic ability in mathematics. One of the learning models that can improve students' mathematical problem-solving skills is the Problem Based Learning modelThe purpose of this study was to determine the improvement of students' problem-solving skills through PBL learning on Statistics material at one of the junior high school in Banda Aceh, Indonesia. The research method used is a quantitative approach with a pre-experimental design research design type one group pre-test and post-test. The type of sampling technique uses simple random sampling method. The instruments used were tests, namely pretest and posttest testsData analysis with t-test statistics showed that there was an increase in students' problem-solving skills through PBL learning on Statistics.

Full Text:

PDF

References


Agsya, F. M., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar siswa Mts.Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(2017), 31–44.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rienka Cipta. Depdiknas.(2006). Kurikulum Standar Kompetensi Matematika Sekolah Menengah Atas dan

Madrasah Aliyah. Jakarta: Depdiknas.

Fitrianingsih, I., & Budiman, I. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII dalam menyelesaikan soal cerita Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 327. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.p327-334

Hafidz, A. A., Kusumaningsih, W., & Aini, A. N. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari motivasi belajar siswa berdasarkan gender. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6), 373–380. https://doi.org/10.26877/imajiner.v1i6.4867

Islamiah, N., Purwaningsih, W. E., Akbar, P., & Bernard. M. (2018). Analisis hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dan self confidence siswa SMP. Journal On Education. 47-57.

Johar, R. dan Hanum, L. (2019). Strategi Belajar Mengajar untuk Menjadi Guru yang Profesional. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Marlina, R. dkk. (2018). Penerapan pendekatan problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahna masalah matematis siswa kelas VII MTs pada materi perbandingan dan skala. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif,1(2). 113–122.

Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika. JELMaR (Jurnal of Education and Learning Mathematics Research)1(1), 2020, 65-73.

Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2017). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi Bangun Ruang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) 6(2), 2018, 82-90.

Sinaga, M. E., Destiniar, & Fuadiah, N. F. (2022). Pengaruh model pembelajaran PBL (problem based learning) terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi statistika. Jurnal Pendidikan dan Konseling.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Ulva, E., Murni, A., & Riau, U. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII SMPN se-kabupaten kuantan singingi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(02), 1230–1238.

Ulya, H. (2016). Profil kemampuan pemecahan masalah siswa bermotivasi belajar tinggi berdasarkan ideal problem solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 90–96. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.561

Yusri, A. Y., Matematika, P., Andi, S., & Pangkep, M. (2018). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas VII di SMP Negeri 1 pangkajene. 7, 51–62.


Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Peluang

ISSN 2302-5158 (print) 2685-1539 (online)


Organized by Program Studi S1 Pendidikan Matematika, FKIP Unsyiah
Published by Universitas Syiah Kuala 
Website : http://jurnal.unsyiah.ac.id/peluang/
Email     : jurnal.peluang@unsyiah.ac.id