Kemampuan Problem Solving Siswa melalui Pembelajaran Problem Based Learning pada Materi Statistika

Rahma Nabila Lisna, Yuhasriati Yuhasriati, Bintang Zaura

Abstract


Students' problem-solving ability is a fundamental skill in mathematics. One effective learning model for enhancing students' mathematical problem-solving skills is Problem-based Learning (PBL). This study aims to determine the improvement of students' problem-solving skills through PBL on statistics material at a junior high school in Banda Aceh. The research method is quantitative with a pre-experimental design, specifically a one-group pretest and posttest design. The sampling technique used was simple random sampling. The instruments utilized were pretest and posttest assessments. Data analysis using t-test statistics showed a significant increase in students' problem-solving skills through PBL on statistics at a junior high school in Banda Aceh.

Keywords


Problem Solving skill, Problem-based Learning, Statistics

Full Text:

PDF

References


Agsya, F. M., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis Kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar siswa MTS. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(2017), 31–44.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdiknas. (2006). Kurikulum standar kompetensi matematika sekolah menengah atas dan madrasah aliyah. Jakarta: Depdiknas.

Fitrianingsih, I., & Budiman, I. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII dalam menyelesaikan soal cerita Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 327.

Hafidz, A. A., Kusumaningsih, W., & Aini, A. N. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari motivasi belajar siswa berdasarkan gender. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6), 373–380.

Islamiah, N., Purwaningsih, W. E., Akbar, P., & Bernard. M. (2018). Analisis hubungan kemampuan pemecahan masalah matematis dan self confidence siswa SMP. Journal On Education, 1(1), 47-57.

Johar, R., & Hanum, L. (2019). Strategi belajar mengajar untuk menjadi guru yang profesional. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Marlina, R., Nurjahidah, S., Sugandi, A. I., & Setiawan, W. (2018). Penerapan pendekatan problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahna masalah matematis siswa kelas VII MTs pada materi perbandingan dan skala. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(2), 113–122.

Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika. JELMaR (Jurnal of Education and Learning Mathematics Research), 1(1), 65-73.

Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2017). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi bangun ruang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 82-90.

Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh penerapan model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 331-340.

Sinaga, M. E., Destiniar, D., & Fuadiah, N. F. 2022. Pengaruh model pembelajaran PBL (problem based learning) terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi statistika. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 5373-5379.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supiandi, M. I., & Julung, H. F. (2016). Pengaruh model problem based learning (PBL) terhadap kemampuan memecahkan masalah dan hasil belajar kognitif siswa biologi SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 60-64.

Ulva, E., Murni, A., & Riau, U. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VII SMPN se-Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(02), 1230–1238.

Ulya, H. (2016). Profil kemampuan pemecahan masalah siswa bermotivasi belajar tinggi berdasarkan ideal problem solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 90–96.

Yusri, A. Y., Matematika, P., Andi, S., & Pangkep, M. (2018). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas VII di SMP Negeri 1 Pangkajene. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 51–62.




DOI: https://doi.org/10.24815/jp.v12i1.36388

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Peluang

ISSN 2302-5158 (print) 2685-1539 (online)


Organized by Program Studi S1 Pendidikan Matematika, FKIP Unsyiah
Published by Universitas Syiah Kuala 
Website : http://jurnal.unsyiah.ac.id/peluang/
Email     : jurnal.peluang@unsyiah.ac.id