Application of The Problem Solving Learning Model Assisted by Roulette Media in Student History Subjects in Aceh Besar District
Abstract
This study aims to find out how the application and response of class XI IPS 1 students in the application of problem solving learning models assisted by roulette media in history learning at SMA Negeri 1 Kuta Cot Glie, Aceh Besar District. This research uses a qualitative approach with descriptive research type and the sampling purposive sampling. The subjects in this study were students of class XI IPS 1, totaling 24 students. Based on the results of the research, it is known that (1) The application of the problem solving learning model assisted by roulette media in history learning in class XI IPS 1 has been carried out well according to the problem solving syntax. This can be seen from the results of the analysis of the application of the learning model, an average score of 78,3% is included in the good criteria and the results of the learning mastery analysis show that 21 people scored above the minimum criteria of mastery learning or equivalent to 87,5%, while 3 people scored below the minimum criteria of mastery learning or equivalent to 12,5%. (2) The response of class XI IPS 1 students in the application of learning with problem solving models assisted by roulette media is good. This can be seen from the activities and behavior of students shown in learning activities, students listen and follow the teacher’s directions in accordance with the learning syntax. Students solve the problems given by the teacher carefully and keep the class organized.
Full Text:
PDFReferences
Andoko, P. A. S. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Media Roulette Pada Mata Pelajaran Perencanaan Bisnis Materi Modal Usaha Kelas X Pemasaran 2 SMK Negeri 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 06(04), 175–179.
Aprilia, K., Hepsi, N., & Yani, S. (2020). Matematis Siswa Smp Dengan Pembelajaran Daring. Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, X(X), 199–214.
Arikunto, S. (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (10th ed.). Jakarta: Bumi Aksara.
Dewi, M, S., & Suharta. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII-A SMP Negeri 1 Sawan Melalui Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Portofolio. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 8(1), 61–70.
Djamarah, S. bahri, & Aswan, Z. (2013). Strategi Belajar Mengajar (5th ed.). Jakarta: PT Rineka Cipta.
Juniarti, N. D., & Tanggu Ndara, R. (2018). Penerapan Model Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 155–163.
Khuluqo, E. I. (2017). Belajar dan Pembelajaran: Konsep Dasar, Metode dan Aplikasi Nilai-Nilai Spiritualitas dalam Proses Pembelajaran. (A. F. U. Albab, W. Waluyo, & R. Ind, Eds.) (1st ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mudlofir, A., & Evi Fatimatur, R. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif dari Teori Ke Praktik (1st ed.). Jakarta.
Mulyadi, M. (2011). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi dan Media, 15(1), 127–138.
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran: Inovatif, Kreatif, dan Prestatif dalam Memahami Peserta Didik (1st ed.). Bandung: CV. Pustaka Setia.
Purwanto, N. (2004). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. (T. Surjaman, Ed.) (12th ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rukajat, A. (2018). Penelitian Tindakan Kelas. (D. Novidiantoko & N. F. Subekti, Eds.) (1st ed.). Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Sari, A. Y., Ashadi, & Budi, U. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Berbantuan Animasi Multimedia Interaktif dan Handout untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Reaksi Redoks Kelas X MIPA 5 SMA N 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/ 2019. Jurnal Pendidikan Kimia, 9(1), 98–104.
Sekali, P. B. K. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Problem Solving dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Pokok Bahasan Globalisasi Kelas VI SD Negeri 047175 Desa Simacem Bekerah Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Curere, 2(2), 122–132.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif. Kualitatif dan R&D (12th ed.). Bandung: Alfabeta.
Sugono, D. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.
Syah, M. (2020). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. (A. S. Wardan, Ed.) (19th ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wartini, I., Hilman, M., & Cecep, A. (2018). Penerapan Metode Problem Solving Untuk Meningkatkan Pemahaman Matematika. al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2), 1–9.
Widyastuti, E. (2015). Penggunaan Media “Ropita” (Roulette Pintar) untuk Meningkatkan Kemampuan Menceritakan Pengalaman pada Siswa Tuna Rungu. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 2(3), 51–63.
Zulfikar, R. N. (2019). Analisis Strategi Metakognitif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pendahuluan Masalah dalam matematika yang umum dijumpai oleh siswa adalah soal- Hasil survei tiga tahunan Program for International Student Assessment ( PISA ) mengungkapkan bahwa In. Jurnal Ilmiah Iqra’, 13(1), 64–71.
DOI: https://doi.org/10.24815/jr.v5i1.23911
Article Metrics
Abstract view : 10 timesPDF - 8 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
__________________________________________________________
Riwayat: Educatioanl Journal of History and Humanities
Published: Departemen of History Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala, Provinsi Aceh. Indonesia
Situs web: https://jurnal.usk.ac.id/riwayat
Email: riwayat@usk.ac.id

Karya ini dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0.
Riwayat: Educational Journal of History and Humanities