The Sedekah Bumi Tradition as an Effort to Improve Local Wisdom Education for Generations of the Nation
Abstract
The implementation of earth alms is a culture that is carried out from generation to generation by the people of Indonesia, especially on the island of Java as a form of gratitude for the gift of the earth's produce by God. The purpose of this study is to describe and analyze the earth alms tradition associated with character education in the form of moral values contained in the implementation of the tradition. This study uses a descriptive qualitative method with a literature study approach. The findings and results of this study indicate that culture is a strong solution to the demoralization that occurs in the nation's generation. This is stated in the values contained in the implementation of the earth alms tradition which includes social, religious, economic and other aspects.
Full Text:
PDFReferences
Asrori, M. A. R. (2016). Peran Pendidikan Karakter Melalui Revolusi Mental untuk Membangun Generasi Bangsa. Jurnal Rontal Keilmuan PPKn, Volume 2/N, 58–62.
Asyari, M. M., Ismaya, E. A., & Ahsin, M. N. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Masyarakat Singocandi Kudus. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 34–40.
Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Pustaka Pelajar.
Hasan, N. (2018). Persentuhan Islam dan Budaya Lokal. Duta Media Publishing.
Hidayatulloh, F. S. (2015). Sedekah Bumi Dusun Cisampih Cilacap. El-HARAKAH (TERAKREDITASI), 15(1), 1. https://doi.org/10.18860/el.v15i1.2669
Huda, M. T. (2017). Harmoni Sosial dalam Tradisi Sedekah Bumi Masyarakat Desa Pancur Bojonegoro. Religió: Jurnal Studi Agama-Agama, 7(2), 267–296.
Ihsan, B. (2019). Peran Pembelajaran Budaya Lokal Dalam Pembentukan Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 1–8.
Omer, N. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Manajer Pendidikan, 9, 464–468.
Pambudi. (2014). Upaya Pelestarian Tradisi Baritan Dalam Upacara Adat Sedekah Bumi Di Desa Kedung Waringin. Jurnal Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa.
Prasasti, S. (2020). Konseling Indigenous: Menggali Nilai–Nilai Kearifan Lokal Tradisi Sedekah Bumi dalam Budaya Jawa. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 3(2), 625–679.
Rakhmat. (2013). Menyemai Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Dalam Menghadapi Tantangan Modernitas. Institut Hindu Dharma Negeri.
Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 112–119. https://doi.org/10.1177/002218568402600108
Rodin, R. (2013). Tradisi Tahlilan Dan Yasinan. IBDA` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, 11(1), 76–87.
Sugara, H., & Perdana, T. I. (2021). Nilai Moral Dan Sosial Tradisi Pamali Di Kampung Adat Kuta Sebagai Pendidikan Karakter. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(1), 1. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i1.2331
Sulhan, M. (2018). PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS BUDAYA DALAM MENGHADAPI TANTANGAN GLOBALISASI. Jurnal Visipena, 9.
Syawaludin, M. (2014). Alasan Talcott Parsons Tentang Pentingnya Pendidikan Kultur. Ijtimaiyya, 7(1), 919–928.
Tilaar. (1999). Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia. PT. Remaja Rosdakarya.
Wagiran. (2012). PENGEMBANGAN KARAKTER BERBASIS KEARIFAN LOKAL HAMEMAYU HAYUNING BAWANA (Identifikasi Nilai-nilai Karakter Berbasis Budaya). Jurnal Pendidikan Karakter, 3, 120801.
Wati, B. (2013). Pengaruh dan Nilai-Nilai Pendidikan Upacara Sedekah Bumi Terhadap Masyarakat. Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa UMP, 2(4).
Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Kencana.
DOI: https://doi.org/10.24815/jr.v6i2.31528
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
__________________________________________________________
Riwayat: Educatioanl Journal of History and Humanities
Published: Departemen of History Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala, Provinsi Aceh. Indonesia
Situs web: https://jurnal.usk.ac.id/riwayat
Email: riwayat@usk.ac.id
Karya ini dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0.