Non Binary Options in Gender Choice (Perspective on Human Rights and Islamic Religion)

Indra Kertati*, Desi Asmaret, Fadil Mas’ud, Muhammad Dheo Adrian Muhari, Nety Novita Hariyani

Abstract


Abstract: The Human Rights perspective and the Islamic perspective have quite significant differences in viewing non-binary options in gender choices. This research aims to specifically compare these two perspectives. This research is qualitative research with a comparative descriptive approach regarding human rights and Islamic views on non-binary options in gender choices. The data used in this research is secondary data. The data collection technique in this research uses the library research method. The analysis technique in this research uses analytical techniques for data collection, data selection, data reduction, and drawing conclusions. The results of this research show that from a human rights perspective there is no problem with the inclusion of non-binary options in gender choices. This is in line with the fundamental principles contained in human rights, namely regarding sexuality rights which include the right to privacy, the right to autonomy over oneself, and human rights. This is in contrast to the Islamic perspective which views human gender from a biological aspect as consisting of only two groups, namely men and women. Each group has its own limitations in carrying out worship and muamalah. Even if physically there are humans who are born with two genders. So you are required to choose the most dominant of the two things.

 

 

Abstrak: Perspektif Hak Asasi Manusia dan perspektif Islam memiliki perbedaan yang cukup signifikan dalam memandang opsi non biner dalam pilihan gender. Penelitian ini bertujuan mengkomparassi secara seskriftif dua perspektif tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan desriftif komparatif mengenai pandangan Hak Asasi Manusia dan Islam terhadap opsi non biner dalam pilihan gender. Data yang digunakan dalam penelitian ini merupakan data sekunder. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode pustaka/library research. Teknik analisis dalam peneltian ini menggunakan teknik analisis pengumpulan data, seleksi data, reduksi data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitan ini menunjukkan, dalam perspktif Hak Assasi Manusia tidak mempermasalahkan masuknya opsi non biner dalam pilihan gender hal tersebut sejalan dengan prinsip-prinsip fundamental yang ada dalam Hak Asasi Manusi yakni mengenai sexuality right yang meliputi hak atas privasi, hak otonom atas diri sendiri, dan hak asasi manusia. Berbanding trebalik dalam perspektif Islam yang memandang gender manusia dari aspek bilogis hanya terdiri darri dua golongan yakni laki-laki dan perempuan. Setiap golongan memiliki batasan masiing-masing dalam melaksanakan ibadah dan muamalah. Bahkan apabila secara fisik terdapat manusia yang terlahir dengan dua jenis kelamin. Maka diharuskan memilih salah satu yang paling dominan dari du hal tersebut.

 


Keywords


Human Right, Non, Binary, Gender, Islamic Perspective

Full Text:

PDF

References


Alfirdaus, L. K. (2019). MENAJAMKAN PERSPEKTIF GENDER, MEMBERDAYAKAN PEREMPUAN DAN MENCAPAI SDGs (SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS). Egalita, 13(1), 24–40. https://doi.org/10.18860/egalita.v13i1.8076

David P. Forsythe. (2012). Human Rights in International Relations. In Cambridge University Press. http://ebooks.cambridge.org/ref/id/CBO978113 9059114

Faqih, A. (2023). Riset: bagaimana Muslim memahami identitas gender yang beragam? The Conversation. https://theconversation.com/riset-bagaimana-muslim-memahami-identitas-gender-yang-beragam-177614

Farida, H. (2016). Meneropong Gender Melalui Kacamata Genderles: Sebuah Pembacaan Butlerian Terhadap Ancillary Justice Karya Ann Leckie. Poetika, 4(1), 42. https://doi.org/10.22146/poetika.v4i1.13314

Hallodoc. (2023). Riset: bagaimana Muslim memahami identitas gender yang beragam? Hallodoc.Com. https://hellosehat.com/seks/tips-seks/non-binary-genderqueer/

Hallosehat. (2023). Tak Perlu Bingung, Ini Arti Non-Biner dalam Identitas Gender. Hallosehat.Com. https://www.halodoc.com/artikel/tak-perlu-bingung-ini-arti-non-biner-dalam-identitas-gender

Ismail, Z., Lestari, M. P., Rahayu, P., & Novita, F. (2020). Gender equality seen from a normative and sociological perspective. Jurnal Terakreditasi Nasional, 26(28), 154–161. https://fhukum.unpatti.ac.id/jurnal/sasi/article/view/224/pdf%0Ahttps://fhukum.unpatti.ac.id/jurnal/sasi/article/view/224

Kasmawati Kasmawati. (2013). Gender dalam Persfektif Islam. Al-Maiyyah, 1(1), 55–68.

Lexy J. Moleong. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Manzilati, A. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif Paradigma, Metode, dan Aplikasi. UB Press.

Rainbow, K. (2023). Riset: bagaimana Muslim memahami identitas gender yang beragam? Consrvation.Com. https://retizen.republika.co.id/posts/144071/fenomena-non-biner-dalam-perspektif-islam-dan-ham

Rocky Gerung. (2023). Hak Asasi Manusia: Teori, Hukum, Kasus. In UI Press. UI Press.

Salim. (2016). Metodelogi Penelitian Kualitatf. Ciptapustaka Media.

Salsa, A., Shary, N. ;, & Pattipeilhy, C. H. (2020). PERSPEKTIF FEMINISME DALAM MEMAHAMI PERMASALAHAN HAK ASASI MANUSIA KELOMPOK QUEER DI KOTA SEMARANG, INDONESIA (Feminism Perspective in Understanding Human Rights Issues of Queer Group in Semarang City, Indonesia). Jurnal HAM, 11(3), 487–504. http://dx.doi.org/10.30641/ham.2020.11.487-504

Siri, H. (2014). GENDER DALAM PERSPEKTIF ISLAM Hasnani Siri Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Parepare. Jurnal Al-Maiyyah, 7(2), 232–251.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D.

Suhra, S. (2013). Kesetaraan Gender Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Implikasinya Terhadap Hukum Islam. JurnalAl-Ulum, 13(2), 373–394.




DOI: https://doi.org/10.24815/jr.v6i3.34211

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Riwayat: Educational of History and Humanities indexed by

sinta_logodoaj_logoDimensions_logoCROSSREF_logoROAD_logoPKP_Index_logoGoogle_Scholar_logogaruda_logoonesearch_logoBASE_logoWordcat_logo

___________________________________________________________
Riwayat: Educational of History and Humanities

E-ISSN 2775-5037
P-ISSN 2614-3917

Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala, Province Aceh. Indonesia
W :https://jurnal.usk.ac.id/riwayat
E : riwayat@usk.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.