Semantic Architecture at Masjid Jami Adji Amir Hasanoeddin in Kutai Kartanegara Regency

Ema Dwi Arsita*, Ema Yunita Titisari, Damayanti Asikin

Abstract


The existence of the Jami Adji Amir Hasanoeddin mosque is a symbol of the progress of the Islamic religion in Kutai Kartanegara. The mosque is also a landmark of urban area identity and has ideology, concepts, history, culture, forms and acculturation that describe the identity of a society. An architecture with an identity needs to have a sense and concept that truly represents the built space in accordance with the culture and ideology of the community, so there is a need for research on the architectural semantics of the Jami Adji Amir Hasanoeddin mosque. The research method uses qualitative research with a descriptive approach using observations and interviews related to architectural semantics in mosques. The results of the research include position, shape, size, ornamental patterns and construction, it was found that Javanese, Middle Eastern, Kutai and Malay styles as well as connotative meanings related to the beliefs of the Kutai people


Keywords


Semantic, Identity, Mosque, Ornament

Full Text:

PDF

References


Amika, A. W. N., & Riorini, S. V. (2023). Pengaruh Transparansi Green Attributes Terhadap Perilaku Kewarganegaraan Hijau. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2268–2281. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25699

Angela, V. F. (2023). Strategi Pengembangan Ekowisata dalam Mendukung Konservasi Alam Danau Tahai. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 984–993.

Asril, A., Jaenam, J., Syahrizal, S., Armalena, A., & Yuherman, Y. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1300–1309. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25109

Balai Pelestarian Cagar Budaya Kalimantan Timur. (2018). Studi Keterawatan Masjid Jami Adji Amir Hasanoeddin dan Komplek Makam Kesultanan Kabupaten Kutai Kartanegara. Balai Pelestarian Cagar Budaya Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Direktorat Jenderal Kebudayaan.

Ettehad, S., Amir, R.K.A. & Ghazaleh, K. (2014). The Role of Culture in Promoting Architectural Identity. European Online Journal of Natural and Social Sciences. 3 (4):410- 418 ISSN 1805-3602.

Fiantika, Feny Rita et al. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt. Global Eksekutif Teknologi

Fireza, Doni & Nadia, Adli. (2020). Kajian Semiotika Ornamen Dan Ragam Hias Austronesia Pada Arsitektur Tradisional Nusantara. PURBAWIDYA: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Arkeologi, pp 183 – 198.

Herdiansyah, Awang. (2021). Kutai Dalam Tipologi Arsitektur. Yogyakarta: Jejak Pustaka

Iskandar, M. Syaom Barliana. (2004). Tradisionalitas Dan Modernitas Tipologi Arsitektur Masjid. DIMENSI TEKNIK ARSITEKTUR Vol. 32, No. 2.

Kharisma, Alfian. Amiuza, Chairil. & Ridjal, Abraham. (2015). Semantik Arsitektur Pada Pasar Seni Kabupaten Sidoarjo. JURNAL :RUAS.

Nurjannah, Andi. Fatimah, Andi. & Marwati. (2019). Semiotika Arsitektur pada Fasad Bangunan Masjid Al-Markaz Al-Islami Makassar. TIMPALAJA : Jurnal Mahasiswa Teknik Arsitektur. Vol1 no.2

Putri, Amelia Eka. Heryawati. (2022). Konsep Semiotika Pada Bangunan Masjid Agung Baiturrahim Gorontalo, Kota Gorontalo. el Harakah: Jurnal Budaya Islam 16 (2), 151-173

Rakhmadana, Yanuar Pasa. (2021). Identitas Visual Masjid Shiratal Mustaqiem Samarinda. Skripsi. Malang : Universitas Brawijaya.

Sachari, A. (2005). Metodologi penelitian budaya rupa (desain, arsitektur, seni rupa dan kriya). Erlangga.

Samsir, S. (2019). Masuk dan Berkembangnya Islam di Kerajaan Kutai Kartanegara. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 3(02), 30–42.

Supriatna, H., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Permainan LUDO Untuk Pembelajaran IPS di SDIT Anak Kreatif Bandung Barat. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2337–2345. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25817

Syawal, I. (2023). KEKARAENGAN RUMBIA: Study of the Traditional Turatea Government System in Jeneponto. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 6(2).

Torabi, Z., & Brahman, S. (2013). Effective factors in shaping the identity of architecture. Middle-East Journal of Scientific Research, 15(1), 106–113.

Tran, Jennifer. (2010). Statis Illusions: Architectural Identity, Meaning, and History. Dalam Adams, S., Catherine, G., Julie, L., Christine, P., John, R.& Alice, Y. (Editor). Proceedings of Eleventh Humanities Graduate Research Conference. Perth: Curtin University

Urak, M. P., & Saffanah, W. M. (2023). Ritual Kelas pada Suku Rakas Manggarai. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1696–1707. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25247

Widiastuti. (2015). Penelitian Kualitatif pada Tesis dan Disertasi Arsitektur.

Zahnd, M., & Frick, H. (2009). Pendekatan dalam Perancangan Arsitektur: Metode untuk menganalisis dan merancang arsitektur secara efektif. Kanisius.




DOI: https://doi.org/10.24815/jr.v6i4.35803

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

__________________________________________________________

Riwayat: Educatioanl Journal of History and Humanities


Published: Departemen of History Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala, Provinsi Aceh. Indonesia

Situs web: https://jurnal.usk.ac.id/riwayat
Email: riwayat@usk.ac.id

Lisensi Creative Commons
Karya ini dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0.