Membaca Tanpa Hambatan: Strategi Literasi untuk Mengatasi Kesulitan Belajar

Hafiz Hidayat, Al Shaffaat Ronvy

Abstract


This study aims to analyze the reading difficulties experienced by second-grade elementary school students and identify effective teaching strategies to help overcome these issues. The subjects of the study include students who struggle with blending syllables, students who do not recognize letters, and students who stutter while spelling. The method used is a case study with a qualitative approach. Data collection techniques include observation, interviews, and document analysis. The results show that the use of phonics methods, syllable-blending exercises, interactive letter recognition, and a gradual approach to spelling successfully improved students' reading skills. However, challenges such as differences in students' abilities and limited instructional time remain obstacles. This study highlights the importance of collaboration between teachers, parents, and students in addressing children's reading difficulties

Full Text:

PDF

References


Arief, M. (2020). Penerapan metode fonik dalam mengatasi kesulitan membaca pada siswa kelas rendah. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 45-52.

Dewi, R. & Lestari, S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (3rd ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Irawan, S., & Dewi, I. S. (2021). Pembelajaran literasi di sekolah dasar: Teori dan praktik. Jakarta: Rajawali Pers.

Nasution, M. M. (2020). Peran orang tua dalam perkembangan literasi anak di usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 25-32.

Nurjanah, R. (2021). Pengaruh Stimulasi Literasi Sejak Dini terhadap Kemampuan Membaca Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-58.

Prasetyo, H. (2020). Pemanfaatan Media Interaktif dalam Pembelajaran Literasi Dasar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(1), 25-39.

Sari, M. R. (2020). Meningkatkan keterampilan membaca siswa kelas dua dengan menggunakan pendekatan multisensori. Jurnal Pendidikan Anak, 8(4), 112-120.

Sugiyono, M. (2020). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (14th ed.). Bandung: Alfabeta.

Wijayanti, A., & Rahayu, T. (2022). Efektivitas Metode Fonik dalam Meningkatkan Kemampuan Fonemik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Anak, 14(2), 77-89.

Wulandari, N. M., & Fajar, R. (2022). Analisis kesulitan belajar membaca pada anak kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 12(1), 34-41.

Yusuf, M., & Amri, M. (2020). Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.




DOI: https://doi.org/10.24815/suloh.v9i2.44500

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


P-ISSN: 2407-5809

E-ISSN: 2714-5484

Diterbitkan Oleh:

Jurusan Bimbingan dan Konseling 

Universitas Syiah Kuala