The Effectiveness of Powtoon Animation Media on Student Learning Outcomes in Human Respiratory System Subject

Reema Lee Firman, Kurnia Ningsih, Ruqiah Ganda Putri Panjaitan

Abstract


Powtoon is an online application that can be used as a learning medium. This study aims to determine the effectiveness of using powtoon animation media on student learning outcomes in the human respiratory system in Eight-grade Junior High School 3 Pontianak. The method used in this research is Quasi Experimental with Pre-test Post-test Control Group Design. The samples used were 2 classes, namely the experimental class with 31 students and the control class with 32 students, which were taken using the intact group technique.  The instrument used was a multiple choice test totaling 20 questions. Learning outcome data was analyzed using the independent sample t-test. The average post-test result for the experimental class was 76.56, which was higher than the control class, which was 69.53. The effect size calculation obtained is 0.70 which is included in the medium category and contributes 25.80% in learning, so it can be concluded that powtoon animation media influences student learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Abraham, I., & Supriyanti, Y. (2022). Desain Quasi Eksperimen dalam Pendidikan : Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476-3482.

Andriani, F, P. (2018). Analisis Pembelajaran Menggunakan Powerpoint dan Powtoon Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XI SMK Negeri Mojoagung. Jurnal Pendidikan Akutansi, 6(3), 263-267.

Arif, S., & Muthoharoh, A. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon dalam Meningkatkan Kemampuan Representasi IPA ditengah Pandemi Covid-19. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA, 5(1), 112-124.

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaneuddin, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al-Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1), 116-137.

Fajar, S., Riyana C., & Hanoum, N. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu. Journal of Educational Technologia, 3(2), 1-14.

Fajri, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SD. Jurnal Ikatan Alumni PGSD, 7(2), 64-73.

Fauzan, F., Khairil, K., & Safrida, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video pada Konsep Sistem Kerangka Manusia Terhadap Motivasi dan Hasil Pembelajaran Kognitif Siswa SMAN I Peukan Baro Kabupaten Pidie. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan, 6(2), 131-138.

Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon Tentang Konsep Diri dalam Bimbingan Konseling Kelompok untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.

Hariadi, S. (2018). Media Presentasi Pembelajaran dan Teori ke Praktik. Probolinggo: Dinas Pendidikan, Pemuda, dan Olahraga

Istiqomah, P. I. K., Wherdhiana, & Wahyono, U. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Suhu dan Kalor pada Siswa Kelas X MAN 1 Palu. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 5(3), 28-32.

Kasman. (2020). Pengembangan Multimedia Teknologi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Wawasan Keislaman, 2(2), 137148.

Kurniawan, T. D. (2016) Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Sekecamatan Gedangsari Gunungkidul Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(1), 21-26.

Lestari, Y. N., Swistoro, E., & Purwanto, A. (2019). Pengaruh Pembelajaran Model Problem Solving Fisika Terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Kumparan Fisika, 2 (2), 121-128

Mardahiah, A & Akbar, S, A. (2018). Efektivitas Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 16 Banda Aceh. Lantanida journal, 6(1), 1-102.

Masani, A. (2021). Efforts to Improve the Ability to Write Descriptive Texts Using Authentic Visual Media for Class VII/1 Students of SMP N 4 Mataram. Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 110–114.

Maulida, H, Ananda, R, & Solin, M. (2019). Pengembangan Media Berbasis Animasi untuk Pembelajaran Teks Negosiasi pada Siswa Kelas X MA 1. Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra dan Budaya, 6 (2), 621-623.

Mukarromah, A. & Meyyana, A. (2022). The Role of Teachers in Developing Learning Media. Journal of Science and Education Research, 1(1), 44-49.

Nurharyani, D., Sardimi, & Jumrodah. (2015). Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Konsep Sistem Peredaran Darah Manusia Siswa Kelas VIII MTS Raudhatul Jannah Palangkaraya. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 3(2), 125-140.

Pangestu, M. D., & Wafa, A. A. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasa Kebijakan Moneter untuk Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Singosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 71-79.

Qusthalani. (2021). The Effectiveness of SAC in Learning Physics to Improve Student Learning Outcomes in Pandemic Covid-19 at Vocational Middle School 1 Baktiya, North Ace, Asian Journal of Science Education, 3(1), 28-36

Romadhona, R. H. F. (2017). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran “SALUT” pada Subtema Transportasi untuk Anak Kelompok-B TK Marsudi Siwi Sawit. E-Jurnal Program Studi Teknologi Pendidikan, 6(6), 603-615.

Sari, M., & Rohayati, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon sebagai Bahan Pengamatan dalam Implementasi Pendekatan Saintifik Pembelajaran Dasar-Dasar Perbankan. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 5(4-5).

Septiana, L., Sumadi, & Mawar, D. (2020). Penggunaan Pembelajaran Video Animasi Powtoon Siswa SMA AL-AZHAR 3 Bandar Lampung. Jurnal Penelitian Geografi, 8(2), 82-87.

Shiddiqy, I. A., & Suputra, I. N. (2022). Keberhasilan Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan software lectora inspire dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 10(1): 94-106.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman, S., Haji, A. G., & Syukri, M. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Information Technology terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 9(2), 49-64.

Sutrisno, V. L., P & Siswanto, B. T. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(1), 111-120.

Tafonao, T. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidiakan, 2(2), 103-113.

Tarigan, D & Siagian, S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, 2(2):187-200.

Trina, Z., Kamaruddin, T., & Rahmani, D. (2017). Penerapan Media Animasi Audio Visual Menggunakan Software Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS SMP Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah, 2(2), 156-169.

Winarno, M.E. (2013). Metodologi Penelitian Dalam Pendidikan Jasmani. Malang: UM Press

Yunarti, N. 2021. Analysis of Difficulties in Learning Science among Students at SMP Negeri 1 Rambang. Jurnal Education, 7(4), 1745-1749.

Yunita, D. & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA ditinjau dari Keaktifan Siswa. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora (SOSIOHUMANIORA), 3(2), 153-159.

Zunairi, N, I., Wahyuni, S., & Ridlo, Z, R. (2023). The Development of Science Teaching Materials Based on Android Mobile to Improve Critical Thinking Skills in Junior High School Students. Asian Journal of Science Education, 5(1), 54-69.




DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v5i2.32868

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Reema Lee Firman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

akun pro jepangkkn777https://conference.univpancasila.ac.id/lib/gacor4d/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/superhoki/https://rsp.unri.ac.id/stats/demoterus/https://ijeeemi.poltekkesdepkes-sby.ac.id/styles/menangya/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/idnslot/https://jippm.uho.ac.id/public/site/scatterr/https://jurnal.ft.umi.ac.id/lib/totoslot/robopragmahttps://pasca.uit-lirboyo.ac.id/plugins/china/https://digilib.unila.ac.id/style/auto/kkn777https://pasca.uit-lirboyo.ac.id/plugins/scatterapi/http://jurnal.politeknikyakpermas.ac.id/lib/pkp/master/https://elijo.umpwr.ac.id/blog/sensorgacor/link alternatif kakekslotturbox500https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/kucinghack/https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/casino/https://rsp.unri.ac.id/course/kitabgacor/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/pulsaceban/sensorgacorhttps://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/juaraslot/scatter hitam

Asian Journal of Science Education

ISSN  2715-5641 (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Universitas Syiah Kuala
Website  : http://jurnal.usk.ac.id/ajse
Email     : ajse@usk.ac.id


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats