Monopoly Game as A Science Learning Media for Junior High School; A Validity Analysis

Muhammad Yusuf, Try Susanti, Dian Arisandy Eka Putra Sembiring

Abstract


Learning media is important as a means of delivering information to students. Media is not only interesting in terms of content, but also able to adjust to the characteristics of students. This study aims to reveal the validity of science learning media in the form of a monopoly game. This research uses descriptive analysis method. This research involved experts to assess the learning media being developed, namely content experts, media experts, and language experts. The instrument used in this research is a validation sheet. Data were collected through expert assessment questionnaires (as validators). Data analysis in the form of numerical values is done quantitatively, while comments or suggestions are done qualitatively. The results showed that the media was valid. Further tests were carried out, to assess the effectiveness of the media, so as to reveal more feasibility of the media.


Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2017). Penerapan pemilihan media pembelajaran. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 9-20.

Aen, R., & Kuswendi, U. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD Menggunakan Media Visual Berupa Media Gambar Dalam Pembelajaran IPA. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 3(3), 99-103.

Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas IV SD. Jurnal Pijar Mipa, 16(02), 170-175.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Dewi, S. P. (2022). Pengaruh Jenis Pertanyaan dan Teknik Bertanya Guru terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPA SMP.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.

Izzaty, A. D., & Nurfitriani, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ludo Pada Materi Operasi Pengurangan Kelas 3 MIS Sindangraja. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 17(1), 33-41.

Jais, A. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (PAIKEM). SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 4(1), 113-123.

Jennah, R. (2009). Media Pembelajaran. Banjarmasin; Antasari Press

Lailiyah, S., Kuswanti, N., & Fitriyah, L. A. (2021). Monopoli IPA Sebagai Media Pembelajaran Di SMP/MTs Kelas VII Pada Materi Tata Surya. Ed-Humanistics: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 779-786.

Mirnawati, M. (2020). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran untuk meningkatkan minat baca siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 98-112.

Peranti, P., Purwanto, A., & Risdianto, E. (2019). Pengembangan media pembelajaran permainan mofin (monopoli fisika sains) pada siswa sma kelas x. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1 April), 41-48.

Prayogo, B. A. (2017). Permainan monopoli sebagai media pembelajaran matematika. Joyful Learning Journal, 6(4), 228-233.

Pribadi, A. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran, Jakarta: Kencana.

Ramdhani, M. A., & Muhammadiyah, H. (2015, December). The criteria of learning media selection for character education in higher education. In International Conference of Islamic Education in Southeast Asia, 2(3), 174-182.

Riduwan. (2009). Belajar Mudah Penelitian untuk Dosen, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Ritongga, F. U., & Shahiba, S. (2022). Metode “Fun Learning” Untuk Meningkatkan Minat Belajar Serta Kepercayaan Diri Anak. ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora, 1(1), 6-11.

Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta. Rajawali Press

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sum, T. A., & Taran, E. G. M. (2020). Kompetensi pedagogik Guru PAUD dalam perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 543-550.

Susanti, T., Damris, D., Maison, M., & Tanti, T. (2020). Learning Environment and Motivation in Junior High School. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 2047-2056.

Tisza, G. (2021, October). The role of fun in learning. In Extended Abstracts of the 2021 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 391-393.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.ari Press

Ulfa, K., & Rozalina, L. (2019). Pengembangan media pembelajaran monopoli pada materi sistem pencernaan di SMP. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(1), 10-22.

Ulfah, T. A., Wahyuni, E. A., & Nurtamam, M. E. (2021). Pengembangan media pembelajaran permainan kartu uno pada pembelajaran matematika materi satuan panjang. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pembelajarannya. Jurusan Matematika, FMIPA UM.

Utami, Y. S. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 104-109.

Zuhriyah, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 26-32.




DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v5i2.33019

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Muhammad Yusuf

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

akun pro jepangkkn777https://conference.univpancasila.ac.id/lib/gacor4d/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/superhoki/https://rsp.unri.ac.id/stats/demoterus/https://ijeeemi.poltekkesdepkes-sby.ac.id/styles/menangya/https://elijo.umpwr.ac.id/course/classes/idnslot/https://jippm.uho.ac.id/public/site/scatterr/https://jurnal.ft.umi.ac.id/lib/totoslot/robopragmahttps://pasca.uit-lirboyo.ac.id/plugins/china/https://digilib.unila.ac.id/style/auto/kkn777https://pasca.uit-lirboyo.ac.id/plugins/scatterapi/http://jurnal.politeknikyakpermas.ac.id/lib/pkp/master/https://elijo.umpwr.ac.id/blog/sensorgacor/link alternatif kakekslotturbox500https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/kucinghack/https://e-journal.usd.ac.id/lib/pkp/casino/https://rsp.unri.ac.id/course/kitabgacor/https://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/pulsaceban/sensorgacorhttps://learning.poltekkesjogja.ac.id/lib/juaraslot/scatter hitam

Asian Journal of Science Education

ISSN  2715-5641 (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Universitas Syiah Kuala
Website  : http://jurnal.usk.ac.id/ajse
Email     : ajse@usk.ac.id


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats