Implementing Differentiated Learning Using the Problem-Based Learning Model to Stimulate Students' Problem-Solving Skills
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Agsya, F. M., Maimunah, M., & Roza, Y. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari motivasi belajar siswa mts: pemecahan masalah: motivasi: polya. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(2), 31-44.
Alhafiz, N. (2022). Analisis profil gaya belajar siswa untuk pembelajaran berdiferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru. J-Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(8), 1913-1922.
Arends, R. I. (2012). Learning to Teach (Ninth Edition). New York: McGraw-Hill.
Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2019). Eksperimentasi Model Pembelajaran Jucama Ditinjau Dari Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Berbicara Di Prodi PBSI IKIP PGRI Bojonegoro. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(1), 62-72.
Docktor, J. L., Strand, N. E., Mestre, J. P., & Ross, B. H. (2015). Conceptual problem solving in high school physics. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 11(2), 020106. https://journals.aps.org/prper/pdf/10.1103/PhysRevSTPER.11.020106
Febriana, V. D., Ningrum, R. C., Aziz, M. T. A., & Pradja, B. P. (2020). Pengaruh Gaya Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika dalam Materi Himpunan. PANDAWA, 2(3), 396-401.
Firmansyah, Sukarni, Kafrita, N., & Farisi, S. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Keterampilan Pemecahan Masalah Fisika SMA Negeri 11 Muaro Jambi. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 2(2), 75-82.
Hartinah, S., Suherman, S., Syazali, M., Efendi, H., Junaidi, R., Jermsittiparsert, K., & Rofiqul, U. M. A. M. (2019). Probing-prompting based on ethnomathematics learning model: The effect on mathematical communication skill. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(4), 799-814.
Huda, C., Nadhifah, L. I. & Siswanto, J. (2021). Keefektifan Digital Learning Terintegrasi Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Memecahkan Masalah Siswa Sma Kelas I. Journal of Banua Science Education, 1(2), 55-60.
Hudha, M. N., Aji, S., & Rismawati, A. (2017). Pengembangan modul pembelajaran fisika berbasis problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah fisika. SEJ (Science Education Journal), 1(1), 36-51.
Laia, I. S., Sitorus, P., Surbakti, M., Simanullang, N. E., Tumanggor, M. R., & Silaban, B., (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(20), 314-321.
Maulidia, L., Narafidah, T., Ahmad., Ratumbuyusang, M. F. N. G. & Sari, E. M. (2023). Analisis Keterampilan Abad 21 Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SMA Negeri 2 Banjarmasin. Prospek, 2(2), 126-133.
Ngalim Purwanto. (2002). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Rosdakarya.
Nur, A. M. (2019). The Use of Guided Inquiry Approach to Improve Class X Students’ Physics Problem Solving Skills at SMA 1 Watampone Kabupaten Bone. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(7), 183-194.
Nurmayani, Syuaib, M. Z., & ‘Ardhuha, J. (2016). Pengaruh Gaya Belajar VAK pada Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA fisika SMP Negeri 2 Narmada Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 11(1), 13-21.
Papilaya, J. O., & Huliselan, N. (2016). Identifikasi gaya belajar mahasiswa. Jurnal Psikologi Undip, 15(1), 56-63.
Rahmawati, L. & Gumiandari, S. (2021). Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial dan Kinesthetic) Mahasiswa Tadris Bahasa Inggris Kelas 3f Iain Syekh Nurjati Cirebon. Pedagogik Jurnal Pendidikan, 16(1), 54-61.
Sarie, F. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar Kelas VI. Tunas Nusantara, 4(2), 492-498.
Suyatna, A. (2017). Uji Statistik Berbantuan SPSS untuk Penelitian Pendidikan Menggunakan Pendekatan Kasus Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademia.
Tyas, R. (2017). Kesulitan Penerapan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika. Teknoscienza, 2(1), 43-52.
Wijaya, K. F. (2021). Collaborative and Problembased Learning In Promoting Indonesian Efl Learners’ Learning Autonomy. POLYGLOT: Jurnal Ilmiah, 2(17), 191-211.
DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v6i1.36928
Article Metrics
Abstract view : 21 timesPDF - 12 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Lulu Syarqia, Agus Suyatna, Wayan Suana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Asian Journal of Science Education
ISSN 2715-5641 (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Universitas Syiah Kuala
Website : http://jurnal.usk.ac.id/ajse
Email : ajse@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |
View My Stats
Asian Journal of Science Education


