The Influence of Using Smartphone to Interesting Learning and GPA in Students at Physics Education Department
Abstract
Research using a quantitative descriptive approach aims to determine the effect of smartphone usage on learning interest and GPA of Physics Education students at Universitas Syiah Kuala. The samples in this study were all physics students in academic year 2016 and 2017. Data collection was obtained by using a questionnaire for smartphone usage and interest in learning, while documentation for student GPA. Data processing using percentage analysis and multiple linear regression test. The results of the statistical test show that there was an influence of the use of smartphones on student interest and GPA. It was obtained that the calculated rcount was greater than rtable that was equal to 17.38.
Keywords: Influence, Smartphone Usage, Interests and GPA
Full Text:
PDFReferences
Ayunthara, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi, Lingkungan Sekolah Dan Manajemen Waktu Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 3 (5), 251-257
Etnanta, Y.C., Irhandayaningsih, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Minat Baca Siswa SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 1 (6), 26-29
Hafni, N.D. (2018). Nomophobhia, Penyakit Masyarakat Modern. Jurnal Al-Hikmah 2 (6) 41-50
Hasanah, N., & Kumalasari, D. (2015). Penggunaan Handphone Dan Hubungan Teman Pada Perilaku Sosial Siswa Smp Muhammadiyah Luwuk Sulawesi Tengah. Harmoni Sosial:Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 55–70. https://doi.org/10.21831/HSJPI.V2I1.4613
Hidayat, A. R., & Junianto, E. (2017). Pengaruh Gadget Terhadap Prestasi Siswa SMK Yayasan Islam Tasikmalaya Dengan Metode TAM, Jurnal Informatika. Jurnal Informatika, 4(2), 163–173.
Mandias, G.F. (2017). Analisis Pengaruh Pemanfaatan Smartphone Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer Universitas Klabat. Cogito Smart Journal 1 (3), 2477-8079
Manumpil, B., Ismanto, A. Y., & Onibala, F. (2015). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Tingkat Prestasi Siswa Di SMA Negeri 9 Manado. JURNAL KEPERAWATAN,3(2), 4-6
Maria, N. (2013). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Nilai Akademik Mahasiswa. ComTech.4 (2) 652-658
Nursina, (2017). Penggunaan Smartphone Dalam Mengembangkan Pola Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO. 2 (1), 33-41
Permata, E.G., Harpito, Kusumanto, I., Zulmiriyanto. (2019). Analisis Perilaku Mahasiswa Sains dan Teknologi dalam Penggunaan Smartphone (gadget) untuk Meningkatkan Prestasi Akademik. Jurnal Teknik Industri. 2 (9), 1411-6340
Sudjono,A. (2009). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Rajawali Pers
Sugiyono.(2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta
Sugiyono.(2017).Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Sugiyono.(2013).Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Sukarno, Z. A, dan Prih H. (2018) .Pengaruh Penggunaan Gadget, Minat Belajar Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Iis Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sman 1 Kepanjen. Jurnal Pendidikan Ekonomi 11 (1) , 9-19.
Yuni, Regina Suci Prima. (2017) Hubungan intensitas penggunaan smartphone dengan disiplin belajar siswa. E-Societas 6 (1), 112-115
DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v2i1.14734
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Anggini Mutia Suwa, A Halim, Zainuddin Zainuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Asian Journal of Science Education
ISSN 2715-5641 (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Universitas Syiah Kuala
Website : http://jurnal.usk.ac.id/ajse
Email : ajse@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |
View My Stats