The Effect of Cooperative Learning Model Type Group Investigation on Student Learning Outcomes in Magnitude and Measurement Subjects

Ita Wira Zebua

Abstract


This study aims to determine the effect of cooperative learning model type group investigation on student learning outcomes in magnitude and measurement subjects in Class X SMA Parulian I Medan. The population in this study were all students of class X SMA Parulian I Medan which consisted of 4 parallel classes. The research sample was taken in 2 classes using cluster random sampling consisting of an experimental class of 30 students and a control class of 30 students. The instrument used was a multiple-choice test which consisted of 21 questions. Hypothesis testing using an Independent sample t-test from the results of the pre-test and post-test experimental class and control class. The results of the pretest research obtained the average value of the experimental class at 43.65 and the average value of the control class at 40.57. Based on the normality test Ltable > Lcount and homogeneity test Fcount <Ftable, this shows that the two classes are normally distributed and homogeneous. Based on the initial ability test t-count <t-table indicates that the two classes have the same abilities. Then a different treatment was carried out on the results of the post-test, the average value of the experimental class was 77.30 and the average value of the control class was 72.70, based on the t-test (one party) obtained t-count 2.30 > t-table 1.671, so there was a significant influence of the model cooperative learning type investigative group on learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Adelina, N, dkk. (2017). Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Kelas 1 SD Tema Kegemaranku. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Ali, M. (2021). Kendala dan Persepsi Peserta Didik SMA Negeri 1 Kelumpang Barat Terhadap Pembelajaran Fisika. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(1), 97-112.

Ariadi, I. P., Renda, N. T., Rati, N. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV. Jurnal PGSD. 2 (1).

Arifin, N, K. (2017). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Menggunakan Permainan Treasure Clue Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPS: Studi Kuasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran IPS Terhadap Siswa Kelas V SD Negeri Cipacing II Kab. Sumedang (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Artini, A., Pasaribu, M., & Husain, S. M. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA pada siswa kelas VI SD Inpres 1 Tondo. Mitra Sains, 3(1), 45-52.

Astuti, Y. T., & Haryono, A. (2017). Implementasi Metode Brainstorming dalam Model Group Investigation pada Mata Pelajaran Ekonomi untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas X IPS 3 SMAN 1 Batu. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 109–117.

Aunurrahman. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Badu, R. (2016). Panjang Tes, Gaya Kognitif, dan Hasil Belajar IPS Peserta Didik Paket B. Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1), 59–63.

Fahmi, D., & Hidayati, H. (2016). Pengaruh Pembelajaran Tipe Group Investigation Terhadap Prestasi Belajar Fisika. COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(1), 1-8.

Hadinata, L. W., Utaya, S., & Setyosari, P. (2017). Pengaruh Pembelajaran Student Team Achievement Division dan Diskusi terhadap Hasil Belajar IPAKelas IV SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 7 - 11.

Helek, E. F., Oetpah, V., & Seran, Y. (2014). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2047-2049.

Ihsan. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurniawan, Y., Nurhayati, N. D., & Mulyani, S. (2015). Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Kelas XI Semester Genap SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 117-122.

Laila, N., Hariyono, H., & Sumarmi, S. (2017). Meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPS menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe group investigation. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(2), 123-129.

Malisa, D., & Barutu, F. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Investigasi Kelompok Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Tebing Tinggi. Jurnal Online Mahasiswa Pendidikan Matematika (JOMPEMA), 1(1), 175-197.

Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran menerapkan inovasi pembelajaran di kelas-kelas inspiratif. CV Kekata Group.

Ma'ruf, M. W., & Syaifin, R. A. (2021). Strategi Pengembangan Profesi Guru dalam Mewujudkan Suasana Pembelajaran yang Efektif. Al-Musannif, 3(1), 27-44.

Mas‟ut, Z. (2015). Peningkatan Mutu Kompetensi Paedagogik dengan Quantum Teaching and Learning (QTL). Tarbiyah Jurnal Kependidikan dan Keislaman, 1(1), 113.

Masitoh, S. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar dengan Pembelajaran Investigasi Kelompok dalam Kuliah Metode Penelitian PLB II. Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 100–107.

Puspitasari, H. (2018). Standar proses pembelajaran sebagai sistem penjaminan mutu internal di sekolah. Muslim Heritage, 2(2), 339-368.

Rahayu, T. P., Wahjoedi, & Sudarmiatin. (2017). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Teams Games Tournamens. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9), 1182–1187.

Rahmatullah, Sahidu, H., Ayub, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) dengan Teknik Open-Ended Problem Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMAN 3 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan

Teknologi, 3 (2): 109-118.

Rusman, (2014). Model-model Pembelajaran. Raja Grafindo: Bandung.

Simanjuntak, S. L., & Siregar, N. (2014). Pengaruh Model Pembelejaran Kooperatif Tipe Group Investigation terhadap Hasil Belajar pada Materi Listrik Dinamis. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 2(2), 171-179.

Siregar, E., & Harahap, M. B. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (Gi) Terhadap Pengetahuan Konseptual Siswa SMA Muhammadiyah 2 Medan TP 2015/2016. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 4(4): 1-7.

Taher, A., Utaya, S., & Bachri, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation terhadap Hasil Belajar Geografi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(4), 456-461.

Widiawati, S., Hikmawati, W., & Wahyudi, W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI) Terhadap Hasil Belajar Fisika ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(1), 49-55.

Wijayanti, F. M., Sukarmin, S., & Wiyono, E. (2015, September). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (Gi) dengan Menggunakan Media Flash Card untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Kemampuan Kognitif Siswa. In PROSIDING: Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika, 6(4), 225-231.




DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v5i1.28251

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ita Wira Zebua

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Asian Journal of Science Education

ISSN  2715-5641 (online)
Organized by Universitas Syiah Kuala
Published by Universitas Syiah Kuala
Website  : http://jurnal.usk.ac.id/ajse
Email     : ajse@usk.ac.id


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats