Development of Numeracy Problems with the Context of Herbal Medicines in Junior High School
Abstract
Keywords
References
Alimansur, M., & Quyumi, E. (2020). Prevention efforts with compliance to the prevention of transmission of covid-19 to covid volunteers. Journal of Public Health Research and Community Health Development, 4(1), 81-87.
Andriati, A., & Wahjudi, R. T. (2016). Tingkat penerimaan penggunaan jamu sebagai alternatif penggunaan obat modern pada masyarakat ekonomi rendah-menengah dan atas. Masyarakat, Kebudayaan dan Politik, 29(3), 133-145.
Azizah, N., Hanifah, H., & Sumardi, H. (2021). Analisis kualitas dan tingkat kognitif soal matematika penilaian akhir semester (PAS) ganjil kelas IX di SMPN 10 Kota Bengkulu tahun 2020/2021. Mathematics Education, 2(2), 51-60.
Charmila, N., Zulkardi, Z., & Darmawijoyo, D. (2016). Pengembangan soal matematika model PISA menggunakan Konteks Jambi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 198-207.
Dasaprawira, M. N. (2021). Pengembangan soal matematika tipe pisa menggunakan konteks wisata Banyumas dan Cilacap. Prisma, 10(1), 88-96.
Dewati, R., & Saputro, W. A. (2020). Persepsi konsumen terhadap pembelian produk herbal di Kabupaten Sukoharjo. AGRISAINTIFIKA: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 4(2), 144-152.
Dole, S., & Geiger, V. (2020). Numeracy across the curriculum: Research-based strategies for enhancing teaching and learning. Routledge.
Harnita, F., Johar, R., & Oktari, R. S. (2022, January). Readability of higher-order thinking (HOT) mathematical problems in disaster context for junior high school students. In Eighth Southeast Asia Design Research (SEA-DR) & the Second Science, Technology, Education, Arts, Culture, and Humanity (STEACH) International Conference (SEADR-STEACH 2021) (pp. 264-272). Atlantis Press.
Jonas, N. (2018). Numeracy practices and numeracy skills among adults. OECD Education Working Papers, (177), 1-83.
Kemendikbud. (2020). Desain pengembangan soal asesmen kompetensi minimum. In Desain Pengembangan AKM. Pusat Asesmen dan Pembelajaran.
Kamid, K., Saputri, R., & Hariyadi, B. (2021). Pengembangan soal higher order thinking skills berbasis budaya Jambi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1793-1806.
Khusna, H., & Ulfah, S. (2021). Kemampuan pemodelan matematis dalam menyelesaikan soal matematika kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 153-164.
Lewy, L., Zulkardi, Z., & Aisyah, N. (2009). Pengembangan soal untuk mengukur kemampuan berpikir tingkat tinggi pokok bahasan barisan dan deret bilangan di kelas IX akselerasi SMP Xaverius Maria Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 14-28.
Meilina, R., Dewi, R., & Nadia, P. (2020). Sosialisasi pemanfaatan tanaman obat keluarga (toga) untuk meningkatkan imun tubuh di masa pandemi covid-19. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat (Kesehatan), 2(2), 89-94.
OECD. (2016). PISA 2015 assessment and analytical framework: Science, reading, mathematic and financial literacy. Paris: OECD.
Pamungkas, A. S. (2018). Pengembangan instrumen kecakapan matematis dalam konteks kearifan lokal budaya Banten pada materi bangun ruang sisi datar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(1), 17-27.
Panyod, S., Ho, C. T., & Sheen, L. Y. (2020). Dietary therapy and herbal medicine for COVID-19 prevention: A review and perspective. Journal of traditional and complementary medicine, 10(4), 420-427.
Pratiwi, R., Saputri, F. A., & Nuwarda, R. F. (2018). Tingkat pengetahuan dan penggunaan obat tradisional di masyarakat: studi pendahuluan pada masyarakat di Desa Hegarmanah, Jatinangor, Sumedang. Dharmakarya, 7(2), 97-100.
Purwanti, S., Syofiana, M., & Risnanosanti, R. (2020). Soal tentang bilangan bulat untuk mengukur kemampuan penalaran matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 145-152.
Saputri, N. W., Turidho, A., Zulkardi, Z., Darmawijoyo, D., & Somakim, S. (2020). Desain soal PISA konten uncertainty and data konteks penyebaran covid-19. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 106-118.
Sobarningsih, N., Juariah, J., Nurdiansyah, R., Purwanti, A. R., & Kariadinata, R. (2019). Pengembangan soal matematika bernuansa Islami. Jurnal Analisa, 5(2), 109-123.
Steen, L. A. (Ed.). (2001). Mathematics and democracy: The case for quantitative literacy. Princeton, NJ: NCED.
Tessmer, M. (1993). Planning and conducting formative evaluations: Improving the quality of education and training. London: Kogan Page.
Van den Heuvel-Panhuizen, M. H. A. M. (1996). Assessment and realistic mathematics education (Vol. 19). Utrecht University.
Velavan, T. P., & Meyer, C. G. (2020). The COVID-19 epidemic. Tropical Medicine & International Health: TM & IH, 25(3), 278-280.
Wibowo, T. E., & Faizah, S. (2021). Pengembangan soal tes untuk mengukur kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi bentuk aljabar. Alifmatika: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(2), 145-158.
Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Cacik, S. (2021). Analisis kemampuan numerasi dalam pengembangan soal asesmen kemampuan minimal pada siswa kelas XI SMA untuk menyelesaikan permasalahan science. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 498-508.
Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Cacik, S. (2021). Analisis kemampuan numerasi dan literasi membaca peserta didik kelas XI MA Islamiyah Senori Tuban. Prosiding SNasPPM, 6(1), 659-666.
DOI: 10.24815/jdm.v9i2.27783
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Rahmah Johar, Aini Wahyuna, Erni Maidiyah, Ratu Fazlia Rahmayani, Fahlida Harnita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.