PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE PADA MATERI SUHU DAN KALOR IPA SD

Iis Sri Sugiarti, Setiyani ., Dian Permana Putri

Abstract


This study aims to determine the results of valid puzzle media development and the feasibility of developing practical puzzle media on temperature and heat material. In this study, the authors chose a puzzle with Microsoft PowerPoint as a tool to develop a medium. This research uses descriptive qualitative data analysis. With the Thiagarajan 4D model, namely defining, designing, and developing this research only goes through 3 stages up to the develop stage. The instrument used was a validation sheet which was analyzed using a Likert scale. Data collection techniques are observation, material and media expert validation sheets and teacher practicality sheets. The results showed that according to the expert the material was in a very valid category with a good predicate of 95.8% with improvement results. It's worth using. The validation result according to media experts is 90% with a good predicate is very valid, while the practicality or teacher response is 77.5% with a good predicate very feasible.

Keywords


Media , Puzzle, Development

Full Text:

PDF

References


Anam, K., Mochammad Choifin. (2017). Implementasi Model Four-D (4d) Untuk Pembelajaran Aplikasi Multiplatform Penggolongan Hewan Berdasarkan Makanannya. Teknika : Engineering and Sains Journal. 1(2): 111-116. Desember 2017.

Andriani, M.R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Interaktif Melalui Pendekatan Saintifik Untuk Pembelajaran Tematik Integratif Siswa Kelas 2 Sdn Bergas Kidul 03 Kabupaten Semarang. Jurnal Scholaria. 6(1): 143-158. Januari 2016.

Astutika, L.S, Agustin, U.L, dan Suwandayani, B.I. (2020). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Aksara Jawa di Sekolah Dasar. JP2SD Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar. 8(1): 79-87. April 2020.

Azwar, S. (2014). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bahar, Risnawati. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan. 9(1). Februari 2019.

Buku Pedoman Guru Tema : Panas dan Perpindahannya Kelas 5 (Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018).

Danumiharja, M. (2017). Profesi Tenaga Kependidikan. Yogyakarta : K-Media

Darmawan, L.A. (2019). Pengembangan Media Puzzle Susun Kotak Pada Tema Ekosistem. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 3(1): 14-17. 2019.

Fibriana, F., Mariantia A., Purwinarko. (2018). Peningkatan Kompetensi Digital Guru Melalui Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis MS Powerpoint di SMPN 01 Karimunjawa. Seminar Kolaborasi Pengabdian Pada Masyarakat. SNKPM. 1: 63-66. 2018.

Husna, N. (2017). Pengembangan Media Puzzle Materi Pencemaran Lingkungan di SMP Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 5(1): 66-71. 2017.

Jayusman, I. dkk. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Multi Media Power Point Pada Mata Kuliah Sejarah Asia Timur. Jurnal Candrasangkala, 3(1). 2017.

Khaerunnisa, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Terhadap Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Bumiayu Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education. 6 (1): 31-41. 2018.

Kurniawan, D., Dewi., Sinta Verawati. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencasto-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi. 3(1): 214-219. 2017.

Marfuah, S., Zulkardi., Nyimas Aisyah. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powerpoint Disertai Visual Basic For Application Materi Jarak Pada Bangun Ruang Kelas X. Jurnal Gantang Pendidikan Matematika FKIP – UMRAH. 1(1). Agustus 2016.

Mustari, M., Yunita Sari. (2017). Pengembangan Media Gambar Berupa Buku Saku Fisika Smp Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 06(1): 113-123. 2017.

Rijali A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah. 17(33): 81-95. Januari– Juni 2018.

Rumakhit, N. (2017). Pengembangan Media Puzzle Untuk Pembelajaran Materi Mengidentifikasi Beberapa Jenis Simbiosis Dan Rantai Makanan Kelas IV Sekolah Dasar Tahun 2016/2017. Jurnal Simki-Pedagogia. 1(2). 2017.

Samatowa, U. (2011). Pembelajran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks

Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran. Jakarta : PT Prenadamedia Group

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Slavin, R.E. (2011). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta : PT Indeks

Sukmadinata, N.S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

PEI Department of Education. (2008). Evaluation and Selection of Learning Resources. Charlottetown: Prince Edward Island.

Permendikbud Nomor 64 Tahun 2013 tentang standar isi kurikulum 2013

Permendikbud nomor 104 tahun 2013 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Prabowo, C.A., Ibrohim., dan Saptasari M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Inkuiri Berbasis Laboratorium Virtual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 1(6): 1090-1097. Juni 2016.

Prasetiyo, N.A., Perwiraningtyas, P. (2017). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lingkungan Hidup Pada Matakuliah Biologi Di Universitas Tribhuwana Tunggadewi The Development of Environment based Textbook in Biology Course at Tribhuwana Tunggadewi University. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia. 3(1): 2-19. 2017.

Purbasari, R.J. (2012). Pengembangan aplikasi Android sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Materi Dimensi Tiga untuk Siswa SMA kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(2): 3-11. 2012.

Yanto, D.T. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik . Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi. 19(1): 75-82. 2019.

Warapsari, D.A dan Saptorini. (2015). Pengembangan Contextual Puzzle Dalam Pembelajaran Ipa Berbasis Proyek Tema Pencemaran Dan Dampaknya Bagi Makhluk Hidup. Unnes Science Education Journal, USEJ. 4(1). 2015.




DOI: https://doi.org/10.24815/pear.v8i2.18668

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Iis Sri Sugiarti, Setiyani ., Dian Permana Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



PESONA DASAR

Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora

ISSN: 2715-6664 (Online) | ISSN: 2337-9227 (Print)
Organized by Universitas Syiah Kuala 
Published by Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Syiah Kuala
Website : https://jurnal.usk.ac.id/PEAR
Email     : pesonadasar@fkip.usk.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.