KONTRIBUSI KOMITMEN GURU PADA TUGAS DAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL SECARA BERSAMA-SAMA TERHADAP IKLIM KERJA SAMA GURU SD NEGERI DI KECAMATAN JAYA BARU KOTA BANDA ACEH

Nurhaidah M Insya Musa, Alfiati Syafrina

Abstract


The aim of this research was to investigate the contribution of teacher's commitment to interpersonal task and communication toward state elementary school teachers collaborations at Jaya Baru sub-district, city of Banda Aceh. There were 26 respondents of elementary school teachers at Jaya Baru sub-district, Banda Aceh. The results of this research showed that: (1) there is a relationship between commitment (X1) and Y which is significant with the correlation value of 0.635. It showed that commitment has good relationship with collaboration of teacher, (2) the relationship between interpersonal communication (X2) and Y were significant with the correlation value of 0 .535. It showed that interpersonal communication have normal relationship with teacher's collaboration, and (3) Relationship between interpersonal commitment and communication with teacher's collaboration is as big as 0.728. In other words, the relationship between the organization and capability 100% have not met yet requisite of being professionally teacher and to create the collaboration sphere which it should be. It also means that their collaboration is not complete yet so that it needs to be increased in the future in order to get better quality for elementary schools at Jaya Baru sub-district, city of Banda Aceh.


Keywords


commitment, communication, interpersonal, collaboration

Full Text:

PDF

References


Desler. (1976). Organization and Management A Contingence Approach New York:Prentice Hall

Goldhabert. (1986).OrganizationCommunication. Dubuque Lova:Brow Publisher.

Gymnastiar, Abdullah. (2002). Membangun Kredibilitas. Bandung: MQS Pustaka Grafika

Handoko,T.Hani. (1997). .Manajemen. Yogyakarta: BPFE

Hoy, WayneK. And CicilG. Miskell. (1978). Education Administrasition, Theory. Research and practice. New York: Random Hause

Kartono,Kartini.(1985). Psikologi Sosial Untuk Manajemen Perusahaan dan Industri. Jakarta: CV.Rajawali

Liliwery, Alo. (1997). Komuniasi Antar Pribadi. Bandung: FT. Citra Adity Bakti

Nawawi dan Martini. (1993). Kepemimpinan yang Efektif. Yogyakarta: GajahMadaUniversity Press

Pidarta, Made. (1995). Peranan Kepala Sekolah pada Pendidikan Dasar. Jakarta: Gramedia

Rahmat,Jalaludin. (1991). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya

Salindeko. John. (1995). Pengawasan Melekat .Jakarta: Bumi Aksara Sentosa.

Slamet. (1992). Dinamika Kelompok. Jakarta: PT Antara.

Siswanto, Bejo. (1987). Manajemen Tenaga Kerja. Bandung: Sinar Maju.

Soekamto, Soerjono. (l987). Jakarta:Universitas Indonesia.

Sutisna, Oteng. (1989). Administrasi Pendidikan Dasar Teoritis untuk Praktek Profesional. Bandung: Angkasa

Thoha, Miftah. (1993). Prilaku Organisasi, Konsep dan Aplikasinya. Jakarta:PT.Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.24815/pear.v8i1.22366

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nurhaidah M Insya Musa, Alfiati Syafrina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



PESONA DASAR

Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora

ISSN: 2715-6664 (Online) | ISSN: 2337-9227 (Print)
Organized by Universitas Syiah Kuala 
Published by Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Syiah Kuala
Website : https://jurnal.usk.ac.id/PEAR
Email     : pesonadasar@fkip.usk.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.